По следите на горещото фламенко

Испанският национален балет идва в София за две представления на 5 и 6 април

Публикувано в  12:08 ч. 12.03.2012 г.

bTV тръгна ексклузивно по следите на горещото фламенко. Причината е посещението на грандиозната трупа на Испанския национален балет, която ще е в София за две представления на 5 и 6 април. Екипът на bTV беше първата чуждестранна медия, допусната да снима подготовката за шоуто в Мадрид.

Пристигна там в момент, в който 5 милиона безработни испанци са на пазара на труда. Домакините ни бързаха да обяснят, че заради кризата, испанците вече пестят и от билети за балет. Първият ни въпрос е защо след триумф в Болшой театър и Марински, танцьорите идват и у нас. Оказва се, че гастролът по време на криза е заради хонорарите.

За сградата на Испанския национален балет:

„В минали времена тя е била общинска кланица. Като строителство е много характерна за Мадрид... Освен това има културен център, както и ботанически кът. А в близост има изложбени зали и голяма театрална зала”, разказа гида ни е Кармен Кантеро, която е и „Жена на годината" на Испания за 2006-а. Тя е бивша танцьорка и е приела подкрепата на балета за своя мисия.

Макар балетът да е сравнително млад, испанската балетна школа има сериозни традиции. Доказателство за това са имената на двама от водещите балетисти на световната балетна сцена в момента – прима балерината на Лондонския кралски балет - Тамара Рохо и главният балетист на Ню Йоркския Сити балет - Хоакин де Луз.

Кантеро разказа, че има консерватории в цялата страна, които насърчават любовта към танца. Още на 8 години децата започват да го изучават, но в същото време условието е да продължат и общото си образование. Това обучение продължава до 15 години. Тогава танцьорите, завършили консерваторията, се присъединяват към Националния испански балет.

„Трябва да се направи разлика между класическия и танцовия балет. Основната цел на нашите домакини е да запазят традициите на фламенко и скуера болера - другият традиционен испански танц. Той се танцува без обувки и се смята за най-труден и изискващ най-много прецизност. Един от спектаклите, който ще видим в София е „Ла лайенда" или „Легендата". Той разказва за историята на тези характерни танци, защото Националният балет на Испания е единственото място в света, където се пазят традициите на испанската класическа танцувална школа”, допълни тя.

Потвърди и, че по принцип в сградата не се снима, още повече когато директорът Антонио Нахаро и трупата работят по нова постановка: „Вие сте първият телевизионен екип, който гостува по този начин при нас - влязохте и в гримьорните, и в залата. Вашите кадри са ексклузивни, защото снимахте спектакъл, който никой още не е гледал. А вече видяхте и костюмите на танцьорите”, каза тя.

На гости на балета:

Елена Елгадо е прима балерината. Заради стриктните правила обаче, интервюто с нея се прави в рамките на 15-те минути, след като е обядвала, за да не се нарушава почивката й. Към За да е още по-сложно, никой от трупата не говори английски.

На въпрос дали обядва в ден, в който има представление, тя отговори: „Аз лично не се храня. Храносмилането ми е бавно и за това не се храня. Просто на обяд в този ден хапвам плод. Вземам и малко орехи за закуска”.

Елена се похвали, че добре оформеният й гръб се дължи на хубави гени и стриктни диети, а не на упражнения във фитнеса. Сподели, че няма специален ритуал преди да излезе на сцената: „Не се прекръствам. Мисля за родителите ми, за семейството ми, моля се да ми дадат сила за представлението. Вдишвам дълбоко два пъти и винаги излизам на сцената с десния крак”.



„Най-важна за мен е енергията. Те трябва да вярват в себе си. И да вярват, че са най-добрите танцьори в страната”, сподели Антонио Нахаро - творческият директор на Испанския национален балет.

Испания се сдобива със свой национален балет сравнително късно - преди 33 години. Причината според Нахаро е в разходите за голяма трупа като тази от 80 души.

„Трябва да покажем, че Испанския национален балет е уникален. Имаме много държавни балетни компании като Опера де Пари, Американ денс тиатър, Ню йорк Сити балет, но Испанският национален балет е единствен по рода си. Ние сме единствените, които танцуват испански танци и фламенко. И трябва да го покажем на света”, подчерта той.

Малко статистика - един нов спектакъл се подготвя за около 4-5 месеца. А след като мине премиерата, има по 6-7 спектакъла на седмица, понякога с по два спектакъла на ден. Всеки един от костюмите се изработва ръчно и отнема около три месеца. В гардеробната всичко е специално - от циповете до фибите за закрепване на цветята и на декоративните гребени в косите, за да няма инциденти.

Tеглото на роклите налага и доста допълнителни репетиции. Резултатът от тях ще видим на 5 и 6 април в Зала 1 на НДК, когато, освен Елена и Антонио, у нас ще пристигнат още 35 танцьори.

 

БТВ Медиа Груп" ЕАД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да ще научите повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Моля, запознайте се и с нашата Политика за поверителност. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Научи повече