В Русия питат „Гугъл“ за санкциите, в Украйна – за „Байрактар“

У нас и във военно време се интересуваме повече от „Ергенът“

Снимка: iStock

btvnovinite.bg

Публикувано в  12:48 ч. 15.03.2022 г.

Рязко се променят търсенията на онлайн потребителите в Русия и Украйна след началото на най-голямата война в Европа от 1945 г. насам.

Данните от платформата Google Trends за последния месец дават представа кои теми вълнуват хората и какви заявки за информация в интернет правят.

Първо санкции, после - преговори

Така в Русия от средата на февруари насам топ темите в търсене по ръст са „Икономически санкции“, „Преговори“ и SWIFT – скокът при тях се измерва в хиляди проценти.

Снимка: bTV

Интересна е графиката, която проследява ръста на обема на търсенето по тези теми. Руснаците се интересуват от санкциите и преди 24 февруари, когато започна т.нар „специална военна операция“, изясняват си какво е SWIFT (системата за междубанкова комуникация, от която Русия на практика е изключена – б.р.) на 26 февруари, а на 28 февруари голямата тема на търсене стават преговорите.

Интересите по региони също носят интересна информация. Най-развълнувани от икономическите санкции са в Магаданска област, следвани от Москва и Санкт Петербург. В Питер и Калининград най-много се интересуват от темата SWIFT.

Топ регион по темата с преговорите изненадващо е Чуктотка, но пък очаквано след него се нареждат Адигея и Белгородска област, които са част от Южния военен окръг и на тяхна територия се разполагат войски, свързани с бойните действия в Украйна.

Сред ключовите фрази обаче доминира празничният 8 март.

Какво търсят в Украйна

Когато се прехвърлим от другата страна на фронтовата линия, търсенето онлайн е насочено повече към преките ефекти от войната, а не от косвените.

Най-голям ръст в „Гугъл“ в Украйна има темата за дрона „Байрактер TB2”. Турският боен безпилотен самолет се използва от отбраняващите се сили за унищожаване на руски танкове и друга бойна техника, като от Киев често показват кадри с успешни акции и твърдят, че с помощта на машините нанасят значителни поражения на врага. За дрона започва да се говори няколко дни след началото на конфликта.

Снимка: bTV

Втора по ръст тема в търсенето е тази за вечерния час, който се наложи да се въведе в много населени места след началото на руската офанзива. На трето място са търсенията за преговорите между воюващите страни, а след него по ръст са запитванията по тема „Извънредно положение“.

След първите няколко дни на войната стана ясно, че тя няма да приключи бързо и това отприщи невиждана по мащаб бежанска вълна от Украйна. Това се вижда и по търсенията в „Гугъл“ по теми, свързани с бежанците. Те леко се повишават в дните преди началото на конфликта, рязко скачат на 24 февруари, за да се увеличат неколкократно след 28 февруари.

А у нас?

България не е фронтова страна, но е сред най-близко разположените до конфликта членки на ЕС. Как се отразява войната на темите, които търсим онлайн?

Снимка: bTV

Публикуваме по-долу списък с петте теми с най-голям ръст през последните 30 дни у нас:

  • „Ергенът“
  • 8 март
  • Баба Марта
  • Украински език
  • Владимир Путин

БТВ Медиа Груп" ЕАД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да ще научите повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Моля, запознайте се и с нашата Политика за поверителност. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Научи повече