Първите пътнически влакове потеглиха през тунела „Ченери“ в швейцарските Алпи

Той ще облекчи силно транспорта на стоки по жп оста, свързваща Ротердам с Генуа

Снимка: EPA
Публикувано в  20:48 ч. 13.12.2020 г.

Първите редовни пътнически влакове потеглиха днес в Швейцария през новия 15-километров тунел Ченери в Алпите, предаде ТАСС.

След откриването на тунела Льоцберг през 2007 година, а след това и на Сен Готар през 2016 година, този нов тунел в Тичино, в южната част на Швейцария, е последната брънка от Новата железопътна линия през Алпите, която ще облекчи силно транспорта на стоки по жп оста, свързваща Ротердам с Генуа.

Швейцарските федерални железници изтъкнаха в комюнике, че редовното движение на пътнически влакове през "Ченери" поставя началото на нова ера за европейската мобилност.

Пръв през тунела днес премина влакът Евросити (Eurocity), отпътувал от Цюрих в 6:33 ч. местно време и пристигнал в град Киасо в Южна Швейцария в 8:55 ч.

Тунелът "Ченери" беше открит тържествено на 4 септември, но до днес движението на пътнически влакове се осъществяваше само в тестов режим.

Проектът Нова железопътна линия през Алпите, одобрен на референдум през 1992 година, вече е завършен и благодарение на това "съоръжение на века" Швейцария е укрепила политиката си в сферата на превозите и защитата на Алпите, подчерта тогава федералният департамент за околната среда, транспорта, енергетиката и съобщенията.

Задачата за постепенно прехвърляне на товарните превози от автомобилен към жп транспорт е закрепена в конституцията на Швейцария. Положително въздействие се очаква и за пътническите превози.

От Цюрих до Милано, например, ще може да се пътува за 3 часа и 17 минути спрямо сегашните 3 часа и 40 минути. Разстоянието от Лугано до Белинцона пък ще се взема за 19 вместо за 27 минути, а между Лугано и Локарно - за 29 вместо за 50 минути.

Дълъг 15,4 км и изграден на 329 метра над морското равнище, тунелът ще може да пропуска до 170 товарни влака и 180 пътнически дневно.

Общо проектът за жп оста през Алпите струва 24 милиарда франка или 22,7 милиарда евро, като най-много средства са вложени в 57-километровия тунел Сен Готар - над 12 млрд. франка.

БТВ Медиа Груп" ЕАД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да ще научите повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Моля, запознайте се и с нашата Политика за поверителност. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Научи повече