Как икономии на чертожната дъска и лош софтуер провалиха най-успешния самолет на „Боинг”

"737 Макс" се появи в отговор на новия по-икономичен "Еърбъс", но в момента влачи производителя си към дъното

Снимка: iStock

btvnovinite.bg

Публикувано в  12:23 ч. 13.03.2019 г.

Над 20 млрд. превозени пасажери по целия свят, хиляди машини във флотилиите на всички сериозни авиокомпании, над половин век вярна служба – „Боинг 737” е вероятно най-успешният реактивен пътнически самолет в историята. Освен това, от няколко дни е и машината, с която никой не иска повече да лети.

Все още има много неясноти около катастрофата с машина на Етиопските авиолинии от неделя, в която загинаха всички 157 души на борда само няколко минути след излитането. Знаем обаче едно – това е втори фатален инцидент с най-новата модификация на машината – „737 Макс”, за само няколко месеца.

Предлаган от 2017 г., моделът е изключително популярен – с над 4000 поръчани бройки само половин година след пускането му на пазара. Той е еквивалент на работен кон за авиокомпаниите – превозва между 100 и 200 пътници на къси и средни разстояния, а такива са по-голямата част от полетите.

Виждан от „Боинг” като глътка нов живот за класическия 737, сега той се превръща в тежест, която влачи цялата компания към дъното – ЕС и огромно количество други държави от Европа, Азия и Африка разпоредиха забрана на полетите с „Макс” модела и в резултат акциите на авиопроизводителя се сринаха.

Според много експерти проблемът с авиолайнера е заложен не просто при проектирането, а още при концепцията за новата модификация.

Първата модификация на „Боинг 737” е в експлоатация от 1967 г. През годините той е обновяван непрекъснато, но през последните десетилетия той е и основно оръжие в битката за надмощие между „Боинг” и „Еърбъс”.

В конкуренция за оценявания на $200 млрд. пазар европейският гигант предлага модела А320. Той дебютира през 1987 г. и още от премиерата си е значително по-модерен от 737. Еърбъсът е с конструкция от композитни материали и електронно управление, докато дуралуминиевият „Боинг” се контролира механично и до днес.

Най-новата модификация на А320 – „Нео” от 2014 г., е с 15% по-икономична от предходната, което означава икономия за милиони за всеки, решил да я закупи.

Пред американската компания имало две алтернативи – да разработи нов модерен самолет или да се опита да вкара стария в XXI век. Първият вариант отпаднал заради цената си – над 30 млрд. долара плюс загуба на конкурентно предимство заради нуждата пилоти и наземен персонал да минат ново обучение.

В крайна сметка бил избран по-евтиният вариант, „рожба” на който е „737 Макс”. Авторитетното издание „Ем Ай Ти Текнолъджи Ревю” посочва в свой материал, че новата генерация е с по-големи двигатели с цел намаляване на разхода на гориво, като това е наложило корекции и в крилата и всичко това е довело до сериозна промяна в начина, по който машината реагира на подадените команди.

Най-важното обаче е друго – новата модификация развила тенденция да „вирва нос”, което води до риск от пропадане и влизане в смъртоносен свредел. „Боинг” предложили софтуерно решение на проблема – подобрен автопилот, който сам да коригира курса при риск.

Според източник на „Уолстрийт Джърнъл” в компанията, производителят решил да не дава повече информация на пилотите „от опасения да не претоварват редовите пилоти с твърде много информация”.

По първоначални данни, обаче, именно грешка на автопилота и невъзможност на екипажа да овладее самолета са довели до трагедията със „737 Макс” на „Лайънеър” от октомври, когато 189 души загинаха. Според разследващите дефектен сензор е подвел компютъра и той насочил машината към земята, като не позволил на пилотите да променят курса.

В понеделник „Боинг” обяви, че работи по нова версия на софтуера за автопилота, която трябва да бъде внедрена през април. Появиха се обаче информации, че заради скандалите между управляващи и опозиция, блокирали държавната администрация в САЩ, обновлението се е забавило и всъщност е трябвало да бъде внедрено още в началото на годината.

Случаят придоби и политически измерения, след като конгресмени и от Демократическата, и от Републиканската партии поискаха самолетите от този тип да не летят и над територията на САЩ. Американският президент Доналд Тръмп обаче постави акцент по-скоро върху подготовката на екипажите и беше решено самолетите да продължат да летят. Това, отбелязват експерти, е в голяма степен правителствено решение с цел да бъде подпомогнат в тежък момент най-големият експортен производител в САЩ.

„Боинг” е твърде голяма и твърде важна компания за Америка и ще оцелее и след фиаското със „737 Макс”, но вероятно случилото се ще ускори „пенсионирането” на най-успешния ѝ продукт.

БТВ Медиа Груп" ЕАД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да ще научите повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Моля, запознайте се и с нашата Политика за поверителност. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Научи повече