Войводово: Чешкото село в България през спомените на последните наследници

До 1950 г. във Войводово живеят чехи, словаци, сърби и банатски българи

Радиана Божикова Радиана Божикова

Публикувано в  09:55 ч. 04.10.2020 г.

През 1904г. в село Войводово има 411 жители – 215 от тях чехи, 100 словаци, 39 банатски българи католици и 57 православни сърби. От тях днес са останали само две семейства.

Снимка: Евгений Милов

Казвам се Людвиг Йосиф Коприва, на 80 години и 12 дена. Тук съм роден, родителите ми също са родени тук. Дедите и бабите 1900 година са се преселили. Войводово, докато бяха чехите беше страшилище, беше красиво всичко. Улиците чисти, белосано. Това беше цвете, цвете…” – спомня си Людвиг, последният наследник от чешките жители в селото.

Снимка: Евгений Милов

„Майка ми е словачка, а баща ми е българин и от този брак има две деца – едното съм аз и по-малката сестра. Прадядо ми е дошъл с една група чехи, за да огледат терен, къде да построят селище. Не знам точно какво ги е накарало да дойдат, но дошли са, заради земята и заради спокойствието, защото тук не е имало чорбаджии, които да властват и те да бъдат роби. Те са потърсили Фердинанд, за да устроят документално всичко, всичко да се узакони и да могат да получат официално земите. Той е бил много благосклонен, съгласил се е веднага. Разпоредил е на съответните органи - на инженери, на техници, да дойдат, да оразмерят, да оправят и да могат хората да започнат да строят“ – разказва Пенка.

Снимка: Евгений Милов

Архитектурата на къщите била дело на австриец.

Снимка: Евгений Милов

„Всичките дворове във Войводово са по 1 декар и 8 ара или улиците са прави. Всяка улица е по ширината 30 метра, дължината - 60 метра. Всички дворове са еднакви. Гледаха се по 2-3 чифта коне, 2-3 крави за мляко. Много кокошки, много гъски. Имаше една поговорка да не си гъска във Войводово, кон в Сараево и булка в Oрехово. Да не си гъска, защото скубеха гъските заради перушината. Правеха се завивки, юргани, всичко с пера. Живели са много добре. Тук беше плодородно, тук бяха ястъци - нали знаете какво е ястък, разсад за зеленчуковите градини“ – разказва Йосиф.

Снимка: Евгений Милов

В неделя някогашните жители на Войводово не работели. По обед се събирали на църква. В селото има запазени и до днес 3 църкви – православна, евангелистка и католическа. Следобед цялото село се събирало на гарата, за да посреща влака. Жените обличали най-хубавите си рокли, а мъжете с шапки и бастун. Особено събитие било, когато имало сватба в селото, а някога имало много сватби. Влакът спирал за 15 минути, за да могат хората, които пътуват, да се налюбуват на красивите булки. Днес гарата я няма, няма ги дори железопътните релси, няма го перона.

Снимка: Евгений Милов

„До 50-та, 60-та година не е имало кръчма, никой не е пил алкохол. На сватбата не се даваше алкохол. Бира не помня някой да е пил, вино не се правеше, не налитаха на пиене. Пиеха кафе, бяло кафе – мляко и малко кафенце – бяло кафе.“ – спомня си още Йосиф.

Снимка: Евгений Милов

За Пенка остават незабравими ароматите на ванилия, канела от бабините сладкиши.

„Ванилията, канелата – това е неописуемо. Техните сладкиши са изключително с мак – кифли, бухти, кнедли – всичко това е с мак. Мама поддържаше тази традиция и си сеехме мак вкъщи, продължавахме да правим тези сладкиши, но вече всичко отпадна…“ – разказва Пенка.

Снимка: Евгений Милов

И Пенка, и Людвиг никога няма да забравят как изглеждали улиците – изчистени, с дълги алеи от акации по тротоарите. Къщите измазани в бяло. От всяка къща се носели гласове, детски смях. През 50-те години всички тези семейства се разселват обратно към Чехия и Словакия, но оставят красивите къщи и подредени градини на следващите поколения, които да вдъхват живот по тези земи. На тяхно място идват да живеят български семейства от Кюстендилско, Михайловградско и Врачанско. 

„Нося много топлина, нося много спомени. Моята майка беше много сладкодумна, певица. Разказваше цветущо всяко едно нещо. От нея съм запомнила историята на Войводово. Аз съм се родила 50-та година, точно, когато те са заминавали. Била съм на 10 дена, когато те са отивали на гарата и мама ме е занесла с пухчето и всички там са казвали – тя ще бъде живата история на Войводово“ – разказва Пенка.

Снимка: Евгений Милов

„Чехите са си заминали, така мама ми е казвала, защото започнаха да се носят слухове, че земята ще се обедини, ще се образуват ТКЗСТ-а и това нещо ги е стреснало. Те са репатрирали земята си там, а тук на тяхното място идват тези хора. На тях им се раздава земя, тази земя, на която те са работили…" - добавя още наследничката.

Снимка: Евгений Милов

Семейството на Пенка остава тук, тъй като баща й е българин. Той не позволява децата му да заминат, затова й майка й остава. Семейството на Людвиг също остава в България, въпреки че няколко години живеят и в Чехия.

"Ние не заминахме. Татко беше работник в Чехия, 47-48-ма година. В Чехия беше много зле, нямаше ядене. Ние бяхме там със сестра ми, аз там започнах училище. Първо отделение и като си дойдохме тук, ме записаха Второ отделение, но аз като не знам български – нито букви, нито нищо и ме върнаха в Първо отделение. Тогава в Чехия беше зле и татко каза, че няма да ходим там. Не съжаляваме" - разказва Людвиг.

Снимка: Евгений Милов

От старите чешки къщи днес има едва 20 запазени, но спомените на Людвиг и Пенка не могат да бъдат заличени.

Снимка: Евгений Милов

"Тук имаше чешко училище. Учеше се български език и два дена през седмицата се учеше чешки. Имаше и чешки учители, от Чехия специално идваха" - добавя Людвиг.

Снимка: Евгений Милов

За Людвиг и Пенка е тъжно, че в селото вече няма млади хора. 

"По-рано пак се задържаше млад народ тук, докато работеше комбинатът, целулозният. Затриха комбината, няма работа. В село Войводово ходят 3-ма човека на работа в Атомната, други предприятия няма, няма" - казва Людвиг.

Снимка: Евгений Милов

След като остава в България Пенка се жени за българин. Създават си семейство. Тя става библиотекар. Людвиг се жени за българка, цял живот е бил шофьор – днес е щастлив дядо. Може би животът им е щял да бъде различен в Чехия или Словакия, но те избират България. За 100-годишнината на селото през 2000 година правят голямо тържество, посрещат много гости от Чехия.

Снимка: Евгений Милов

"Аз съм си чех и се чувствам като чех, говорим си вкъщи на чешки, децата ми знаят чешки, внуците ми знаят чешки. Чехия ми е на мен чужда, нали като погледнеш реално, тук съм роден. Хубава е Чехия и Словакия е хубава, но България си е по-хубава. Но според мен България не е това, което е била. Има доста да учим от Запада. Аз пътувам до Чехия по няколко пъти годишно, понеже зет ми е тираджия и превозът ми е безплатен. Той се казва Петър и му казвам: "Гледай Пепи, от тука до Видин, докато стигнеш пълна разруха, пълна разруха, няма посторйка, няма нищо. А като влезеш в Румъния, Унгария, Чехия, защо не са бутнали нито една цигла..." - споделя Людвиг.

Снимка: Евгений Милов

"Имам внук – той е студент в Германия и моята надежда е той за завърши и да се върне тук и да започне работа в България, а не там където е" - надява се Пенка

"Zítřek bude lepší než my dnes"/Утре ще бъде по-добре, отколкото сме днес, да вярваме в това, ама не знам..."

БТВ Медиа Груп" ЕАД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да ще научите повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Моля, запознайте се и с нашата Политика за поверителност. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Научи повече