Експеримент на bTV с петкратен рали шампион: Какъв е спирачният път при 140 км/час

„При всяко ограничение шофьорите карат с малко над него“, коментира Димитър Илиев

Христиания Червенкова Христиания Червенкова

Публикувано в  12:07 ч. 22.01.2023 г.

140 км/ч e максималната разрешена скорост по българските магистрали. Съдът се произнесе окончателно по темата с колко можем да се движим по аутобаните, без да нарушаваме закона.

Христиания Червенкова и операторът Огнян Кръстев направиха експеримент заедно с един от най-опитните хора на пътя.

Защо по българските магистрали е разрешено да се движим със 140 км/ч, докато ограничението в съседките ни Гърция, Румъния и Сърбия е по-малко? Опасна ли е високата скорост? Какъв е спирачният път, ако се движим със 140 км/ч?

Всички тези въпроси зададохме на бившия автомобилен състезател и петкратен рали шампион и бивш заместник-директор на агенцията за пътна безопасност  Димитър Илиев.

Снимка: bTV

С негова помощ ще направим експеримент, като опитаме да спрем с висока скорост в дъждовно време.

За целта тръгваме от София. Вали проливен дъжд и пътят е мокър. Движим се по АМ „Струма“. Знаците на място ни объркват каква е разрешената максимална скорост.

„В конкретния участък имаше толкова много знаци, че в един момент човек просто не може да проследи всички - някои са временни, показват, че има ремонт. Други са постоянни. В същото време аз не видях причина, заради която трябва да се намалява чак до 50 км/час“, коментира Димитър Илиев.

Предпоставка за катастрофа ли е дъждовното време, ако не сме внимателни?

"В доста участъци по българските магистрали се образува аквапланинг  - течаща вода през средата на пътното платно. И ако човек навлезе в дълбоката вода с по-висока скорост, има наистина реален риск колата да загуби управление, да се повдигне и да започне да се върти и да сте стигне до инцидент. Не можем да махнем водата, но можем да намалим скоростта“, посочва експертът.

Снимка: bTV

Имаме и намалена видимост. Оказва се, че доста коли ни задминават, ние сме едни от най-бавните на пътя.

Бавни сме, защото спазваме правилата, или другите карат с повече километра в час, които са разрешени?

"Ако един реши да спазва ограничението, другите започват да се изнервят, а изнервените шофьори са по-склонни да предприемат рискови изпреварвания. Склонни са да агресират към останалите, което не е добре за никой", казва той.

Пътуваме по „Струма“, знаем, че това е магистрала, нищо, че още се строи. Знаците обаче ориентират за ниска максимална скорост, което ни говори, че шосето е скоростен път.

"Знаците, които аз виждам са за 120 км/час, което ми говори, че не е магистрала, защото за тях ограничението е 140 км/ч", посочва Димитър Илиев.

Тук си спомням една зловеща катастрофа с македонски автобус – какво се промени? По-безопасен ли е пътният участък?

„Преминахме сега с разрешената скорост и при мокро време, не усетих някакви затруднения, за да направим завоя", казва експертът.

Нашето пътуваме от София към Дупница продължава. Движим с около 140 км/ч или по-ниска скорост.

„На всяко ограничение се кара с малко над него. Примерно ако ограничението е 90 км/ч, повечето коли се движат със 100 км,час. Ако ограничението е 140 км/ч на магистралата, повече коли се движат с 150 км/час, това е един толеранс от закона, не ги съблюдава толкова строго тези разлики“, допълва още той относно поведението на шофьорите.

Проверяваме дали шофьорите спазват правилата и опасна ли е максимално допустимата скорост по българските пътища.

„Искам да алармирам, че при изпреварване стават най-тежките пътни инциденти, обикновено се стига до челни удари и ние като човешки същества не сме еволюирали да понасяме такива тежки удари“, заявява Димитър Илиев.

Навсякъде в София ограничението е от 50 км/ч. За някои булеварди обаче има изрично разрешена по-висока скорост.

Стигаме до писта, където сме сами.

ЕКСПЕРИМЕНТ 1. Ще се движим със 140 км/ч и ще спрем.

аправихме 77 метра спирачен път, което обаче е чистият спирачен път, винаги има време за реакция и време за възприемане на опасността, това е време, в което автомобилът се движи, при всеки човек различно", посочва Илиев.

Снимка: bTV

Не сме на пътното платно, ние сме на писта, няма други участници в движението. И отново 77 метра спирачен път.

„Наскоро видях, че един шофьор на тир направи неправилно изпреварване на друг тежкотоварен камион в Германия. Беше заснет от видео регистратор, след това този човек влезе в затвора за 2 г. и 3 месеца без право на обжалване“, коментира бившият заместник-директор на агенцията за пътна безопасност.

„Тук ако си пиян, дрогиран и убиеш човек ще те пуснат в един момент. Давам пример – пиян и дрогиран човек, убил 14-годишно момче, го пускат с гаранция от 3000 лв. Аз питам – как търпим всичко това? Защо го позволяваме? За мен това не е възмездие, това не е правосъдие – ако ти се напиеш, дрогираш и сгазиш детенце, те пускат срещу 3000 лева – толкова ли струва животът на едно дете? Не съм съгласен“, допълва още той.

Снимка: bTV

Ескперимент 2.  Опитваме да спрем със 140 км/ч, но искаме да заобиколим препятствие.

Само с 20 км/ч по-малко спираме значително по-бързо. Спирачният път се оказа с 18 метра по-кратък.

Още от експеримента на Христиания Червенкова – вижте във видеото.

БТВ Медиа Груп" ЕАД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да ще научите повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Моля, запознайте се и с нашата Политика за поверителност. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Научи повече