Ретро влак с парен локомотив и вагона на цар Борис III пътува между София и Кюстендил

По този начин се отбелязват 110 години от въвеждането в експлоатация на жп линията Радомир – Кюстендил

Радиана Божикова Радиана Божикова

Публикувано в  09:07 ч. 12.10.2019 г.

Атракционен влак с парен локомотив и вагон от царската композиция „Корона експрес" тръгва от София до Кюстендил. По този начин се отбелязват 110 години от създаването на линията.

Според решения от Берлинския договор Турция, България и Сърбия са задължени да построят на териториите си участъци от железопътна линия като част от международна такава, която да свързва Виена с Цариград.

В договора не са посочени определени пунктове, а българското правителство защитава линията да мине през Кюстендил – Скопие. Малко преди това, обаче Австро-Унгария и Сърбия сключват договор за свързване на железниците на двете страни и определят линията Виена – Цариград да мине през Ниш - Пирот.

За Българското правителство е важно маршрутът да минава през Кюстендил, затова то защитава проекта на трасето да бъде Белово – София – Кюстендил – Скопие, но усилията им по-късно се осуетяват.

През 1904 г. е сключена българо – турска спогодба за свързване на железниците на Княжество България с железопътните линии в Македония.

Проектът предвижда българската държава да довърши железопътната линия София – Кюстендил – турската граница до 1910 г., а турската държава да построи съединителната линия от границата до Куманово до края на 1912 г. 

Султанът не дава одоброени на този проект, международната политическа обстановка се усложнява и великите сили на Европа съшо не дават своята подкрепа за изпълнението му.

През 1894г. построяването на отсечката Перник-Радомир е възложено на предприемач и е официално открита на 6 февруари 1897г. 

Железопътният участък Радомир – Кюстендил – турска граница западно от Гюешево е 89 км. Според проекта трябва да се изградят 14 големи моста, 18 тунела и множество речни корекции.

Откриването на първата част на жп линията - от Радомир до Кюстендил е извършено тържествено през 1909 г. Със специален влак пристига целият Министерски съвет, отслужен е молебен, а министър-председателя Александър Малинов произнася реч.

110 години по-късно за честванията от създаването на линията също по маршрута София-Кюстендил тръгва атракционен влак с парен локомотив и вагон от царската композиция „Корона експрес”.  

"Това е личният вагон на цар Борис III, произведен е през 1938г. в град в Германия, който днес се намира на територията на Полша. Общо са доставени 5 вагона за нуждите на Цар Борис III.

Неговият личен вагон, един за царица Йоана, един за брат му княз Кирил, вагон-ресторант и фургон с кухня за приготвяне на храната по време на пътя." - разказва Юли Пейчев, отговорник за царската композиция към "БДЖ-пътнически превози", София.

Снимка: btvnovinite.bg
"Вагонът се използва от семейството до 44-та година. След тяхното изгонване от страната тези влакове стават правителствени влакове и се използват от следващите правителства на Георги Димитров, Антон Югов, Васил Коларов, а по-късно и това на Тодор Живков.

До 75-та година това е бил правителственият влак на България." - разказва още той.

Снимка: БДЖ
В него са запазено оригиналното обзавеждане и техника, която все още работи перфектно.

Снимка: btvnovinite.bg
Вагонът на цар Борис III пък е произведен през 1938 г. в Германия и оттогава постоянно е в експлоатация.

Снимка: btvnovinite.bg

Вижте повече от интериора на влака във видеото.

БТВ Медиа Груп" ЕАД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да ще научите повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Моля, запознайте се и с нашата Политика за поверителност. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Научи повече