bTV Репортерите: Училища на кръстопът

През последните години се увеличава броят на общините, в които има само едно учeбно заведение

Николета Хаджийска Николета Хаджийска

Публикувано в  19:28 ч. 28.01.2023 г.

По пътя на образованието едни избират големия град. Други остават в малките населени места. В какво се превръщат класните стаи след като всички си тръгнат? В търсене на отговори влизаме в училища с 1200 и със само 13 ученици.

След две години в сянката на COVID епидемията, учениците отново са в класните стаи. Но на много места чиновете останаха празни. защото ученици няма. Обратно на това, част от класните стаи в големите градове се оказаха тесни за всички желаещи.

На 950 метра надморска височина и на 25 км от Смолян се намира село Могилица. Малко преди 7 часа сутринта вятърът събужда част от хората, но денят за много от тях отдавна е започнал.

Като баща на три деца Хусеин Чаркаджиев е станал рано, за да приготви закуска и изпрати на училище двете от тях - в IV и II клас. Училище в селото няма, затова учениците ще пътуват до съседното с автобус.

"Ако възпитанието на поколенията е отговорност на семейството, то образованието и голям процент от неговата тежест се пада върху училището", смята Хусеин.

Всеки ден деца от I до VII клас хващат този автобус, за да отидат в училището в село Арда. Всъщност, това са всички деца в училището - точно 13.

"Ако това в Арда се закрие, младите хора ще напуснат тези места, никой не иска да си остави децата необразовани. Напуснат ли младите хора, старите оставят сами, а никой не иска да остави родителите си на село без грижа и селата ще се обезлюдят. Селата ще приключат, ще завършат своето съществуване", добавя Хусеин.

Второкласникът Мухаммед е със специални образователни потребности и е единственият ученик в класа.

"Работим основно за развитие на фината моторика и за заучаване на основните неща, като това да може да си пише името и да брои", обяснява учителката Мирослава Велинова.

Междувременно в съседната класна стая учебниците отварят четири деца, но те не са от един випуск. Три учат в I клас,  две в IV клас, едно от тях отсъства, защото е болно. Учителят редува уроци и задачи, за да има по равно знания за всички.

„На първокласничката дадох самостоятелна работа. С IV клас работя на дъската, лаптопа. Редувам дейностите. Работата ми включва повече предварителна подготовка, там е разковничето, защото когато седна да си готвя уроците, това са два класа, по пет часа на ден, това са 10 урока. По-обемистата работа е да преценя как да разпределя времето, как да организирам дейностите, методите, формите", разказва главната учителка в начален етап Веселина Хаджиева.

Училището е построено преди 153 години. До 2019 г. са завършили 95 випуска с над 2000 ученици. От години е защитено, което го пази от закриване. Също така е и средищно и приема деца и младежи от четири села. В него работят 13 педагози. Стаите се отопляват на дърва.

"Над 800 деца се обучаваха в период, когато аз постъпих  като учител през 1981 година. А сега от всички населени места ние събираме само 13 ученици. Започнахме да губим надежда, защото светлинката в тунела, която всички се надяваха да се увеличава или да просветне, намалява все повече. Броят на браковете и новородените е много малък, младите решиха, че перспективите не са добри и оставят да живеят в чужбина, там се раждат децата и внуците на наши приятели, местни хора", разказва директорът Феди Романов.

bTV Репортерите
Снимка: bTV


Има само една самостоятелна паралелка в VII клас. Другите са слети.

"Резултати в слети паралелки са много по-добри от самостоятелните. Били сме на първи ви места на НВО", добавя директорът.

В България защитени са 164 училища, като „за защитено училище се определя училище, което, ако бъде закрито или преобразувано, най-малко 10 ученици от I-VII клас ще пътуват на не по-малко от 20 километра по наличната пътна мрежа до най-близкото друго държавно или общинско училище."

"Според мен не сме малко и по-добре да сме тук в училище, отколкото в по-голямо, защото ни обръщат повече внимание учителите", казва ученичката Мериан Чаркаджи.

Средищно е това училище, в което се обучават най-малко 10 ученици от други населени места, в които няма учебно заведение. Сега са 724.

"Това е единственият мост от миналото през настоящето към бъдещето, а бъдещето са децата", казва Феди Романов.

През последните години се увеличава броят на общините, в които има само едно училище – от 38 преди шест години до 44 сега. Или 17% от българските общини, изчисляват от Института за пазарна икономика. Освен намаляването на населението, друг фактор за все по-малкия брой училища е моделът на финансиране, който стимулира по-пълни паралелки и оттам по-малко на брой и „по-големи" училища, смятат експерти.

"Досега не сме имали цяла община, която да остане без училище, нито едно населено място без училище, така че ако се случи това нещо, ще е прецедент. В идеалния вариант всички училища трябва да са защитени - това означава да има достатъчно разстояние между тях и да няма прекалено малко училища, които само хабят ресурси и да не могат да се концентрират достатъчно деца в тях", обяснява икономистът в Института за пазарна икономика Петя Георгиева.

В община Алфатар местната власт и училищно ръководство признават, че с годините броят на учениците рязко намалява.  Училището не е защитено. Въпреки това няма да бъде закрито.

"За съжаление, статистиката показва, че ще намалява тенденцията за учениците като първо, населеното място е малко, на 20 км от големия град, преобладават ученици от етносите, предимно турско население, малките семейства трудно остават“, каза директорката Мария Иванова.

Днес в класните стаи влизат около 120 ученици между I и VII клас. През 1982 г. броят им е достигал около 370, спомня си бившият директор, управлявал повече от 40 години. 

bTV Репортерите
Снимка: bTV

"Просто един детски глъч, една радост, жизнерадост- всеки нещо прави, разбирате ли? То ракетомоделизъм, баскетболни състезания. Те всички са ми като деца, разбирате ли колко поколения имам - баби, родители, деца, техни внуци спомня си тя.

"Тъжно ми е, но това е тенденция от 30 години, просто е трябвало назад във времето да се обърне необходимото внимание. Няма поминък, закрити са работещите предприятия, няма работеща икономика, нормално е всеки да търси поминък в по-големия град или чужбина", казва кметът на Алфатар Янка Господинова.
Това е пример за маломерна паралелка в училището, тя се състои от осем ученици, трима са болни, сега в класната стая има само пет деца.

"Виждате, базата е голяма, трудно е за поддръжка, но пък това, което предлагаме като образование, не е нищо по-различно от това, което се предлага в големия град. Напротив, смятам, че тук обръщаме много повече внимание на децата и на техните проблеми и това е по-добре за тях", казва директорката на училището.

"Хубаво е, особено когато има някой, който иска да научи наистина нещо - това е да даваш от себе си", казва учителката по математика Галина Христова.

В името на образованието на децата си родителите поемат различни пътища. Стефани Петрова избира детето ѝ да остане в Алфатар.

"Защото, първо, нямаме друго училище в общината, а и мисля, че учителите са на същото ниво, каквото и в градовете. Не съм видяла нещо по-различно в обучението на децата", казва тя.

"Защото големият град предлага големи възможности, средата е по-различна и детето там ходи с по-голямо желание. Все пак ние сме си се устроили по някакъв начин животът тук, но за съжаление, той се обезлюдява от ден на ден“, казва тя.

В рамките на година се раждат не повече от пет деца в малкия град, казва кметът на община Алфатар. Опитва се да насочи всички усилия към задържане на хората в населеното място.

"Открихме няколко центъра за настаняване от семеен тип, имаме дом за стари хора, кризисен център за деца. Осигуряваме работни места на хора в трудоспособна възраст, които преди това бяха хора от статистиката - продължително безработни лица", обяснява Янка Господинова.

bTV Репортерите
Снимка: bTV

В другия край на България, в София, виждаме обратната тенденция. Малко след 7 часа сутринта шестокласничката Виктория се приготвя да отиде на училище. С 31 ученици класът ѝ се нарежда сред най-големите у нас. Първите трудности се появили още при кандидатстването.

"Беше много трудно и изненадващо за нас, тъй като ние живеем в радиуса на училището и беше шок, че имаме проблем да бъде приета в I клас. Когато детето учи с толкова много деца, шумът, по-малко въздух в стаята със сигурност оказват влияние, а и на самите учители със сигурност им е трудно да преподават на толкова много деца и да успеят да задържат дисциплината. Категорично липсва персонализираният подход, но мисля, че като цяло тук тенденцията е такава", разказва майка ѝ Деница Гудева.

В училището се обучават 1250 деца от I до XII клас. За едно място в I или VIII клас се борят четирима.

"Изпитването е трудно. Следващата трудност е пълната класна стая, която изисква 100% участие на учителя. Учителят не трябва за секунда да си отклони вниманието, за да може да задържи и тяхното. И за тях е трудно. Дори и от това да има въздух в стаята, доста сложно е", обяснява старшата учителка по история Жанина Калчева.

През учебната 2012/2013 година всички ученици у нас са над 755 000, от тях в София са 115 000. 10 години по-късно общият брой намалява с близо 50 000, за разлика от този в столицата.

Осем училища са били закрити преди началото на новата учебна 2022/2023 година. Намираме се във врачанското село Типченица. През 1938 г. се построява сградата зад мен. Дълги години работи като училище. Строят се седем класни стаи и две канцеларии с дадени от населението 200 000 тухли, камъни, пясък, чакъл и греди. 85 години по-късно сградата все още съществува, но вече е хотел.

През 1981 г. тук са учили 120 деца, но с години броят им намалявал.

„Останаха малко деца и не беше ефективно да се поддържа училището, затова започнаха в Мездра и училището се продаде“, обясни кметският наместник Георги Димитров.

Превръщането на училище в хотел продължава две години.

"Погледнах училището, погледнах интериора наоколо и прецених, че може да стане малък хотел, да се спаси сградата, тъй като беше в крайно окаянo положение, пред събаряне", разказва собственикът и управител на хотел Кирил Радев.

Като в житейски кръговрат, бившите възпитаници и възпитаващи днес пак се връщат в сградата.

"Това са ученици, които са учили някога тук и сега се връщат пак тук, само че на почивка, не на училище. Идват за по няколко дена на почивка, да си видят старото училище, дворът е запазен“, добавя Кирил Радев.

В Типченица живеят около 350 души, а 17 ученици пътуват до Мездра.

За последните 10 години българите сме намалели с 844 781 души. Или с 11,5%. Според експерти големият проблем, освен ниската раждаемост, е засилващата се миграция в чужбина. Сега ключова за оцеляването на малките селища у нас е добрата инфраструктура, след като по време на пандемията от COVID-19 все повече хора са започнали да се завръщат по селата. Проф. Петя Кабакчиева описва как би изглеждал идеалният вариант за пробуждане на живота там.

"Млади хора, които работят с дигитални технологии, които са IT специалисти, живеещи в чудесни къщи. Можеш да си построиш къща сравнително евтино, голям двор, тичат щастливи деца, наоколо - може да е на 10-20 км едно добро училище, до което води един добър път и имат спортни площадки, детски площадки“, обяснява социологът.

Но е нужна е цялостна политика за развитие на регионите, смятат от Сдружението на общините.

"Като започнем от данъчни облекчения и предпоставки, за да могат хората там да имат нормален живот. И на първо място - развитие на икономиката и вид заетост, независимо дали е производство, селско стопанство", казва заместник-изпълнителният директор на НСОРБ Теодора Дачева.

Над 176 000 или 22% от учениците  днес пътуват до класните стаи в друго населено място.

БТВ Медиа Груп" ЕАД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да ще научите повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Моля, запознайте се и с нашата Политика за поверителност. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Научи повече