bTV Репортерите: В името на Македония

Година след смяната на властта край Вардар спорът за името с Гърция е най-голямата пречка пред ново бъдеще за страната

Иван Георгиев Иван Георгиев

Публикувано в  20:11 ч. 05.05.2018 г.

Скрит в полите на Бистра планина, той е последната православна крепост преди границата с Албания. Вече точно 1000 години Бигорският манастир пази мощите на десетки светци, парче от кръста, на който е разпнат Христос… и паметта на хората по тези земи.

В манастира се съхранява книгата „Огледало” от Кирил Пейчинович, печатана е 1818 година в Будим.

Заради съхранението на подобни реликви и историята, която пазят, братята от най-големия македонски манастир често са наричани „предатели”. Медиите в Скопие демонизираха монасите, след като те подкрепиха договора за добросъседство между страните ни миналата година. А на връх 2 август, Илинден, пред олтара на църквата „Св. Йоан Кръстител” духовниците изпяха първия химн на ВМРО, написан от родения в Стара Загора композитор – Александър Морфов.

Песента е била поръчана от историческото ВМРО на Тодор Александров. Факт, който малцина в Македония знаят. Изведнъж този химн става неудобен и е забранен от комунистическите власти в Македония по нареждане на Белград.

Защо обаче в днешната македонска земя, насочена към общото европейско семейство, пазителите на историческата истината са обявявани за врагове?

„Е, какво да ви кажа, историята свидетелства…. В Македония са били вършени страшни преследвания, гонения, убийства, злосторства над хора, които се чувствали българи. Или имали някаква връзка с България. Това е било страшно време.

Пример е едно дете, ученик в семинарията в Битоля, което получило писмо от свой роднина – първи братовчед от България, от Варна. Накрая е удавено в рибарниците на манастира.

Преди точно 100 години, през 1918-а година нашият игумен тук, …игумен Партений, защото не искал да се откаже от Екзархията, и да споменава сръбския владика в службите, бил… убит по зверски начин – бил заклан и хвърлен в река Радика от моста, който е точно под манастира.

Един игумен, на манастира Пречиста – Софроний. Също бил застрелян. Негов другар, свещеник от град Кичево е бил разпънат на кръст. Помислете си!

Само в една нощ на 7 януари 1945 г. – така наречената Кървава Коледа – били са затворени, били са убивани. Такива има стотици, стотици хиляди.

Това са били страшни мъчения. Това е бил една чудовищна система.

След 1945-а година нашите затвори Идризово, Голи оток, Отешево са пълни с … политически затворници, защото  са говорили може би малко по-открито за историята” , казва отец Кирил от Бигорския манастир.

Година след смяната на властта край Вардар спорът за името с Гърция е най-голямата пречка пред ново бъдеще за страната.

„Ако не успеем, няма да имаме вероятно бъдеще в ЕС, в НАТО. Тогава ще трябва Европа да я доведем в Скопие, в Македония – не виждам друг вариант! В най-краен случай, ако не се намери решение, въпросът ще остане отворен и ще продължим след три месеца, след шест месеца пак да търсим отговор. Не искам и да си помислям, че няма решение. Винаги има решение”, смята Зоран Заев, министър-председател на Македония.

Северна, Горна или Вардарска – властите в Скопие вече признаха, че биха приели една от тези добавки пред името, но само за международна употреба.

„Ако погледнем исторически къде е била тази историческа Македония, има един дял в България. Има един дял в Гърция! Ние сме само една част. И това е факт – ние сме горния дял, северния, Вардарския дял. Ние делът на тази историческа Македония, която е в България, го признаваме като български дял и тук няма никакви дилеми. Ние го наричаме този Пиринския дял, защото Пирин е най-голямата планина, но там живеят граждани на България, някои от които се чувстват македонци и това е тяхно право. И нямаме никакъв такъв проблем. Нашите граждани, в огромното мнозинство, са подготвени да приемат едно ново име за международна употреба”, коментира още Заев.

Стефче Стойковски е трето поколение музикант. Вече четвърт век живее с гръцкото ембарго – след   концерт пред македонци в северна Гърция има забрана да влиза в южната ни съседка.

„Промяната на името на република Македония означава промяна на идентичността,

Кой ти е дал това право? Кой ти е дал властта от мое име да подписваш нещо? Кой ще каже от името на дядо ми, че той не се чувствал македонец, или не бил македонец, а е бил горномакедонец, бил северномакедонец, бил долноюжнанец, вардарец.

Забрави дядо ми – с кое право на следващите поколения, на моите внуци, трябва аз да им променям умствения багаж, умствения ген? Кодът, който е записан векове назад.

Моят дядо, прадядо, не знам какво били – били турци, били власи, гърци, антични гърци – забравете всичко това! Хвърлете всичко това на боклука. От този момент аз, като индивид, като човек, като личност, който е получил право от Бога да живее на този свят, се чувствам такъв. И някой това иска да ми го промени в моя ген, в моето мислене, в моите спомени, в моя код – иска нещо да промени. Че не съм аз македонец, а съм Северно, Горно, Долно, не знам какво… Всичко това е илюзия. Всичко това е заблуда”, казва музикантът.

За политиците в Скопие обаче приближаването на Македония до членството в западните съюзи и излизането от руската зона на влияние на Балканите е все по-реална цел.

 „Вижте, пътища има много. Ние сме в центъра на Балканите, в центъра на Европа и пътища има и на изток и на запад, и на юг и на север.  Но по-полезен път и по-полезна посока от  НАТО и ЕС смятам, че за Република Македония и за региона няма. Не само Република Македония, а регионът е нестабилен по отношение на междуетническите отношения. И са много чувствителни”, коментира Талат Джафери, председател на парламента на Република Македония.

А промените край Вардар винаги са болезнени. Миналата година македонското събрание преживя своя „Кървав четвъртък”. В светлината на прожекторите беше новият премиер, но един политик беше изнесен от нахлулите привърженици на предишните управляващи… между живота и смъртта.

„Аз бях убит. Институциите целенасочено оставиха близо 2 часа протестиращите да правят каквото си искат. Това беше част от плана, който включваше ликвидирането, убийството на няколко политици, между които и аз очевидно бях… и аз в този списък”, казва Зиадин Села, председател на

Лидерът на Алианса за албанците е убеден, че физическото му оцеляване в нощта на 27 април е спасило Македония от нов кървав етнически конфликт. Днес Зиядин Села управлява като коалиционен партньор, който има свои планове за новото име на страната:

„Ние сме против тенденциите да се присвоява и да се славянизира името. Ние сме против представка, например Славомакедония”.  Ние сме против представки, които се шепнат и които се чуват в дипломатическите кръгове…

Като Горна Македония, непреведено на никакъв друг език. Това право никой го няма. Нямат го и гърците. И не бих допуснал Македония да се нарича само „Горна” или „e Epërme”, както е в превод на албански. Или „Upper” само на английски.

Всяко решение, което ще се вземе, трябва да бъде на английски преведено, като международен език, и на официалните езици, които съществуват в Македония, а те са македонският и албанският език”.

С отварянето на Македония към съседите ѝ и първите опити за изчистване на учебниците от дългогодишната пропагандата се заражда и нов страх.

Може ли наистина историята да бъде забравена? Или пренаписана – дори на цената на ново бъдеще за региона?

Съдбата на Гоце Делчев е символична за отношенията по оста Атина – Скопие – София.

Роденият в Кукуш, днешна Гърция, воевода загива 4 май, преди точно 115 години в село Баница, също на територията на съвременна Гърция.

Серският воевода и приятел на Делчев – Михаил Чаков свидетелства, че 3 години след смъртта му, разравя все още неразложените му останки и прибира черепа и крайниците в дървено ковчеже, което заравя в притвора на селската църква.

11 години по-късно, сандъчето с тленните останки е изровено и пренесено в България, за да бъде предадено близо 30 години по-късно от българските комунистически власти на югославските им приятели в Скопие.

Въпреки официалното партньорство в ЕС и НАТО  за съвременна Гърция темата все още е табу.

Български археолози никога не са допуснати да изследват село Баница, чийто руини и днес лежат в планините над град Серес.

А останките на Делчев и спомените за него, разхвърляни между България, Македония и Гърция, са най-болезнената метафора за истинските отношения в региона.

Георги Чопов, един от малкото останали наследници на Делчевия род, е сред най-известните хореографи в Югозапада. Посветил живота си на запазването на фолклорното наследство от Македония. Днес той е щастлив от затоплянето на отношенията между София и Скопие, но и огорчен от опитите за подмяна на истината… за политически цели.

„Не можем да правим компромиси с историята, защото ние сме отговорни пред историята и пред бъдещите поколения. Просто с времето всичко умира. Напъват ме сълзи по някой път. Ние сме българи. Това е…”, казва Чопов.

БТВ Медиа Груп" ЕАД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да ще научите повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Моля, запознайте се и с нашата Политика за поверителност. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Научи повече