Тони Ердман на ръба на човешката истерия

Български кукер гони лошите сили във филма,  раздвижващ най-тънките струни в човешката душа

Даниел Димитров Даниел Димитров

Публикувано в  18:27 ч. 21.03.2017 г.

 

Как се облича рокля с дълъг цип на гърба, с помощта на вилица? Във филма „Тони Ердман” на германската режисьорка Марен Аде има всичко, дори и това.

Има любов, смърт, раздяла, лъжа, чест, има голо парти, абсурдни ситуации и дори български кукер, който гони лошите сили. Не си мислете обаче, че крайният резултат е миш-маш. Точно обратното – получил се e един дълбок, многопластов филмов сюжет, който държи зрителя усмихнат, и то в продължение на близо три часа.

Три часа, които минават неусетно, но наред със смешното, раздвижват най-тънките струни в човешката душа, когато става въпрос  за семейството и отношенията между роднини. „Тони Ердман” е семеен филм, въпреки някои критици, които го определят като феминистки, заради главната героиня – юпи в кожата на млада дама, яхнала собствените си амбиции в търсене на успешна кариера. Образът е поверен на талантливата Сандра Хюлер.

„Не съм имала намерение да правя феминистки филм, но и нямам проблем с това определение, обяснява Марен Аде. Може би хората го „разчитат“ по този начин, защото аз самата съм жена, но не е като да съм целяла стартиране на революция. Целият основен конфликт е между баща и дъщеря, мъж и жена. Бащата никога нямаше да отиде при сина си и да го пита „Щастлив ли си?“. Така че тук той по-скоро се държи консервативно и не е прав. От друга страна обаче, става дума за това да бъдеш човек, което може да се отнася както за една жена, така и за един мъж“.

В „Тони Ердман” има много човешки мини историйки, най-силната от които е уличната прегръдка между дъщерята, избягала от собственото си голо и парти, и бащата, надянал огромна кукерска маска. Тази сцена е използвана и за плакат на филма.

За премиерата по време „София филм фест” у нас бе и изпълнителят на главната мъжка роля  Петер Симонишек, който след прожекцията бе изпратен с наистина бурни аплодисменти от зрителите в зала 1 на НДК.

За филма

Уинфрид и дъщеря му Инес не се виждат особено често. Той е учител по музика, но след като става ясно, че вече няма на кого да преподава, а и старото му куче умира, решава да изненада дъщеря си с посещение. Това решение обаче се оказва рисковано – дъщеря му живее в Букурещ и се занимава с важни корпоративни стратегии.

Фактът, че географски баща и дъщеря се доближават, никак не им помага да се виждат по-често. Освен това, Уинфрид е шегаджия и непрекъснато дразни Инес с дребните си смешки, които ѝ пречат във всекидневието и в работните ѝ срещи.

Двамата ,в крайна сметка, се скарват и Уинфрид заминава обратно за Германия. Всъщност, Инес само така си мисли, защото на негово място идва бляскавият Тони Ердман – алтер егото на баща ѝ. Облечен в костюм, носещ странна перука и ужасни изкуствени зъби, Тони рязко влиза в живота на Инес, представяйки се за житейския учител на нейния изпълнителен директор. В ролята на Тони, Уинфрид е много по-смел и успешно се противопоставя на Инес. Ддвамата неусетно се сближават...

Автор: Даниел Димитров

БТВ Медиа Груп" ЕАД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да ще научите повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Моля, запознайте се и с нашата Политика за поверителност. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Научи повече