Пълна ревизия на Гогол

Сатиричният театър в София дава покрив на най-новата режисьорска разработка на Нина Димитрова

Снимка: Сатиричен театър Алеко Константинов
Снимка: Сатиричен театър Алеко Константинов
Снимка: Сатиричен театър Алеко Константинов
Снимка: Сатиричен театър Алеко Константинов
Снимка: Сатиричен театър Алеко Константинов
Снимка: Сатиричен театър Алеко Константинов
Снимка: Сатиричен театър Алеко Константинов
Снимка: Сатиричен театър Алеко Константинов
Снимка: Сатиричен театър Алеко Константинов
Снимка: Сатиричен театър Алеко Константинов
Снимка: Сатиричен театър Алеко Константинов
Снимка: Сатиричен театър Алеко Константинов
Снимка: Сатиричен театър Алеко Константинов
Снимка: Сатиричен театър Алеко Константинов
Снимка: Сатиричен театър Алеко Константинов
Снимка: Сатиричен театър Алеко Константинов
Снимка: Сатиричен театър Алеко Константинов
Снимка: Сатиричен театър Алеко Константинов
Снимка: Сатиричен театър Алеко Константинов
Снимка: Сатиричен театър Алеко Константинов
Снимка: Сатиричен театър Алеко Константинов
Снимка: Сатиричен театър Алеко Константинов
Снимка: Сатиричен театър Алеко Константинов
Снимка: Сатиричен театър Алеко Константинов
Снимка: Сатиричен театър Алеко Константинов
Нина Димитрова
Снимка: Сатиричен театър Алеко Константинов

Даниел Димитров Даниел Димитров

Публикувано в  15:37 ч. 08.03.2017 г.

Бяла лястовица или черна овца, измамен ангел или весело дяволче, фея или вещица – това са все верни отговори на въпроса „Какво е Нина Димитрова в българския театър“? И ако в редица житейски ситуации такива хора са наричани лицемери, в изкуството умението да бъдеш винаги различен, без да губиш себе си, е гаранция, че пред теб стои талант. И той е от онези наместници, които вдяват нас – публиката, в сложните плетива на великите творци.

Сатиричният театър в София дава покрив на най-новата режисьорска разработка на Нина Димитрова, на поредния й педантично-съвършен спектакъл, мислен отново за камерна зала. И отново изненадите са на всеки ъгъл, въпреки че ... арената е кръгла – сякаш е някаква омагьосаната окръжност, обитавана от шепа нищожни хора в борба  за власт. Факт е, че засега по родните сцени подобен абсурд, подобно разчленяване и пълна ревизия на театралните стандарти може да се случи само в постановка на Нина Димитрова.

Снимка: Сатиричен театър Алеко Константинов

А „Ревизорът“ по Гогол е не просто ревизия на театралните похвати, безпощадно и динамично препускане в степите на руската класика, но е с ясното послание за уважение и закрила на автентичния дух, отново по съвършено прост и едновременно с това гениален начин. Сценографски,  алюзията с руските дървени къщи е неизбежна. Нина Димитрова не просто сковава театър от десетина греди и 20 летви, които сякаш са изкъртени от дома и от традицията, разбивайки представата и очакването на зрителя за нещо класическо, строго и познато.

Снимка: Сатиричен театър Алеко Константинов

Безсмислено е уважаемият зрител да разбира в аванс как строителната  греда е провокирала мозъка на един режисьор, и майсторски е отмита границата между образец и иновация.

В предишния си спектакъл – „Дневникът на един луд“ (2015), Нина Димитрова прави чудеса с 23-годишния тогава Стелиан Радев, сред декори от обикновено велкро. В „дървения” свят на „Ревизорът“ чудото е умножено по 15 – завършени герои с лица, които се помнят.

Още едно доказателство за режисьорската щедрост като желание да изпълваш със смисъл свободата на актьора и да го развиваш е решението на Нина Димитрова „Ревизорът“ да се играе в два състава.

В образа на лекомисления Иван Хлестаков са Павел Емилов и Денис Хаят. Ролите на опитния градоначалник Антон Антонович Сквозник-Дмухановски и неговия слуга Осип си разменят Антоан Петров и Шахин Шехзен. Атанас Апостолов и Шахин Шeхзен се редуват като училищния настоятел Лука Хлопов и съдията Амос Ляпкин-Тяпкин. В останалите типажи влизат Елица Костова, Мирела Карабанчева, Славена Ангелова, Давид Крумов, Воил Велев и гостуващите актьори Димитр Несторов и Мартин Христов. 

Нина за „Ревизорът“:

Нека се погледнем в огледалото „ Ревизорът”, което Гогол е поставил пред нас, и ако ни е крива мутрата,  да не се сърдим на огледалото, а да се замислим защо в отражението виждаме само „карикатури на хора”.  Предлагам ви заедно да се посмеем на себе си и на абсурдите на всекидневното си съществуване с оня смях, „излитащ от светлата природа на човека, без чиято проницателната сила нищожността и пустотата на живота не биха изплашили човека”. Нека чрез пречистващата сила на  гоголевия смях ”да направим  ревизия на собствената си греховна съвест”. 

Нина Димитрова
Снимка: Сатиричен театър Алеко Константинов

Автор: Даниел Димитров

БТВ Медиа Груп" ЕАД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да ще научите повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Моля, запознайте се и с нашата Политика за поверителност. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Научи повече