Френската звезда Камий Тома: Харизмата изисква искреност и щедрост

Сред толкова много красота, няма как да не искаш да знаеш повече за нея

Снимка: Даниел Димитров
Снимка: Даниел Димитров
Снимка: Даниел Димитров
Снимка: Даниел Димитров
Снимка: Даниел Димитров
Снимка: Даниел Димитров

Даниел Димитров Даниел Димитров

Публикувано в  14:14 ч. 06.10.2022 г.

Харизмата изисква искреност и щедрост, което е част от таланта – таланта да свириш добре, да бъдеш виртуоз и да изглеждаш като модел. И всичко това е тя. Камий Тома. Великолепната французойка, чието присъствие на сцената е като красив пожар, обгърнат от перести облаци – абсурдно сравнение, но то събира ведно красотата на музиката, красотата на виолончелото и красотата на човека и романтик, който стои зад всичко това...

Сред толкова много красота, няма как да не искаш да знаеш повече за нея – за усмивката, която не слиза от лицето й, за начина, по който работи, за срещите с хората в живота й, за мисията й като отговорен млад артист, за щастието да бъдеш.

Камий Тома – за работата с УНИЦЕФ, за страха от сцената и за сценичната треска, за харизмата без талант, за София, за Париж, любовта и кроасаните. И още: Защо всички обичат Найден. Има ли нова вълна от различни класически музиканти. Вижда ли се като модел на моден подиум и защо Дворжак, Шуман и Сен-Санс не бива се изпълняват с един и същ тоалет.

Voice of Hope е първият класически албум, записан в партньорство с УНИЦЕФ. Признание, отговорност, мисия или нещо още повече е това за Вас? Още повече като се има предвид музиката в този албум и повода за нейното написване.

- Централното парче в албума Never dive up („Никога не се предавай“) е написано от Фазил Сай през 2015 г. след терористичните атаки в Париж. Това е неговият опит да се пребори с травмата от този ужас. Покрай него, аз подбрах подобни по звучене и по смисъл композиции, които да имат някакво социално значение за хората около мен.

След като записах албума, осъзнах, че това не са само ноти и заглавието не е само думи. Помислих си дали не мога да направя нещо повече, затова се обърнах към УНИЦЕФ и им предложих да го направим заедно. За мен надеждата са децата и образованието, и всичко свързано с тях. Много съм радостна, че УНИЦЕФ откликна и приходите от тази албум отидоха за тях и за техните програми. Успехът беше огромен.

Voice of hope се превръща в мисия....

- Да... Това е мисията на живота ми.

Казвате, че силата на класическата музика е да отваря сърцата. Има ли случай, в който сърцето може да се свие от музиката?

- Музиката е начин на изразяване на емоциите, който е по-силен от думите и от езика. Когато възприемаш музиката, това предизвиква много различни емоции. И, ако музиката те натъжава и ти свива сърцето, аз се надявам, че това е катарзис, след който да се почувстваш по-силен, облекчен и да можеш да продължиш напред...

С Найден Тодоров свирите за трети път? Има ли човек, който да не може да обича този български диригент?

- Не, не мисля, че има такъв човек... Ние ще свирим заедно за трети път, но се виждаме за четвърти път. През юни, когато свирих в Токио, той е видял в социалните мрежи, че съм там. След концерта дойде при мен и това беше удивително, тогава видях, че този човек е наистина необикновен..

Снимка: Даниел Димитров

Найден Тодоров носи светлината, характера и скромността на един наистина голям диригент и музикант. Той е емпатичен и изключително позитивен. Аз наистина го обичам, обичам да работя с него. Затова много се вълнувам да се върна тук. В момента, в който влезеш в тази сграда, и застанеш на сцената, заедно с оркестъра, усещаш как неговия дух и неговата позитивност се предава на всички. Усещаш как неговият дух е в цялата сграда на зала „България“.

Като изключим Найден Тодоров, днес има ли музиканти от ранга на Жаклин дю Пре и Мстислав Ростропович, на които са възхищавате?

- Да! Такива са цигуларката Жанин Янсен и пианистът Фазил Сай, които съм избрала за свои модели. Защото те не само са прекрасни музиканти, но когато свиря с тях, преживяването е неописуемо. Те горят в това, което правят. Когато съм на една сцена на тях съм, съм се докарвала до състояние, в което не мога да дишам – заради наситеността на преживяването...

Може ли един артист да има харизма, без да има талант?

- Това е много лошо... И не мисля, че е възможно. Мисля, че харизмата върви се таланта, иначе е фалшива и няма да издържи дълго.

Има такива проекти, които живеят, но смятам че са фалшиви – защото харизмата изисква искреност и щедрост, което също е част от таланта.

Има ли нова вълна от различни класически музиканти? Възприемате ли себе си като част от такава вълна?

- Да! (Смее се – бел. а.). Всъщност, всяко поколение е нова вълна. В наши дни всичко се върти около имиджа и около впечатлението, което създаваме.

Например, Дворжак – това, което свиря сега, е писано преди стотина години. Но то също може да е модерно по начина, по който е модерна една от любимите ми песни Girl on fire на Алиша Кийс.

Снимка: Даниел Димитров

Новото поколение музиканти, част от което съм, се старае да покаже на публиката, че ние също също горим в това, което правим... Класическата музика е трудно нещо, както и класическият балет е много труден. Изискват се ежедневни репетиции и пълно отдаване. Хората, които са cool/готини създават впечатление, че това, което правят, не изисква чак толкова голяма отдаденост, че е по-лековато.

Но имиджът не е всичко във впечатлението, което създаваш. Това, че изглеждаш по определен начин, не те прави по-малко cool и не олекотява образа ти. Защото зад всичко това, което ти показваш, стои страшно много работа и страшно много просвещение. Класическите музиканти са cool и новата вълна също е cool.

Страхът от сцената и сценичната треска едно и също нещо ли са?

- Сценичната треска е нещо, което чувствам след всичките тези години – всеки път преди концерт. Това е нещо хубаво, защото показва, че уважаваш работата си, че си човешко същество, че се съмняваш, че всичко може да се случи и че е човешко да правиш грешки.

Но всеки път в гримьорната, 15-тина минути преди концерт, се е случвало да се чувствам ужасно. Тогава си спомням защо съм тук – за да изляза на сцената и да изпълня музиката. Тогава мисля за публиката и за хората, които преди два месеца се отишли до касите и са си купили билет – били са щастливи, че ще дойдат да ме слушат тази вечер. Тогава забравям за себе си, излизам и свиря за тях...

Казвате, че всеки концерт е урок. Има ли уроци, които никога няма да забравите?

- (Смее се – бел. а.) Да, всяко изпълнение е урок. Музикантът, когато започва едно изпълнение, не е същият като този, който го завършва. В началото и в края това са две различни личности.

Уча се от диригента, от другите музиканти, от публиката, от акустиката, от самата музика. Помня всеки урок от сцената...

Бихте ли свирила на покрив в София?

- С най-голямо удоволствие!

Точно над зала „България“ има прекрасен покрив с изоставен басейн и чудна гледка към центъра на София...

- Ще се поинтересувам (Смее се – бел. а.).

Родена сте в Париж в година, след която Европа изцяло променя своя облик. Но как се променя Париж през годините, през Вашите очи?

- (Замисля се – бел. а.) Не бих казала, че Париж се е променил толкова много. Аз съм на 34. Не познавам София отпреди 20-30 години, но тук се чувствам по по същия начин, както и в Париж. И това е вибрацията на всеки голям град.

Снимка: Даниел Димитров

Хората търсят начин да живеят по-добре, търсят по-хубави места, на които да се срещат, в стремежа си за усъвършенстване и за красота. Париж е имал шанса да не бъде бомбардиран по време на Втората световна война. Той винаги е бил красив. Днес, когато минавах по мостовете на Париж, се вълнувам по същия начинът, както и когато бях дете, през първите десетина години от моя живот... 

Модата минава ли понякога преди музиката, или това е немислимо?

- Музиката винаги е на първо място.

Виждате ли се като модел на моден подиум?

- (Отговаря, без да се замисля – бел. а.) Не. Може и да е забавно, но не, не...

Там не бих се почувствала в моя свят. (Замисля се – бел. а.) Не, не... Това не е моят свят...

Бихте ли свирила Дворжак, Шуман и Сен-Санс с един и същ тип тоалет?

- Всъщност, не. Винаги се старая да намеря подходящата дреха за концерта, който изпълнявам. Защото начинът, по който се обличам, е част от представлението, което изнасям. Защото ние слушаме, но също така и гледаме. Например, Шостакович бих го изпълнявала с тъмни дрехи, за Шуман бих избрала нещо по-романтично, а за Дворжак – нещо по-героично...

Снимка: Даниел Димитров

Начинът, по който се обличам за всеки концерт, е моят начин да се потопя в атмосферата на произведението и да превърна себе си в част от произведението.

Как бихте продължила изречението „Аз съм човек, който обича...“?

- Музиката.

Голяма изненада (Смеем се – бел. а.)...

- Съжалявам, но това е самата истина. Мога да кажа още, че обичам и живота... Или най-добре – музиката, живота и любовта. Ето, не казвам, че обичам кроасани или багети, макар че ги обичам (Смее се – бел. а.).

Тагове:

БТВ Медиа Груп" ЕАД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да ще научите повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Моля, запознайте се и с нашата Политика за поверителност. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Научи повече