Да полегнеш в собствения си скут - любов по пиподелбоновски

Италианският режисьор и актьор представя „Любов“ на фестивала „Световен театър в София“

Снимка: Световен театър в София / Илиян Ружин
Снимка: Световен театър в София / Илиян Ружин
Снимка: Световен театър в София / Илиян Ружин
Снимка: Световен театър в София / Илиян Ружин
Снимка: Световен театър в София / Илиян Ружин
Снимка: Световен театър в София / Илиян Ружин
Снимка: Световен театър в София / Илиян Ружин
Снимка: Световен театър в София / Илиян Ружин
Снимка: Световен театър в София / Илиян Ружин
Снимка: Световен театър в София / Илиян Ружин
Снимка: Световен театър в София / Илиян Ружин
Снимка: Световен театър в София / Илиян Ружин
Снимка: Световен театър в София / Илиян Ружин
Снимка: Световен театър в София / Илиян Ружин
Снимка: Световен театър в София / Илиян Ружин
Снимка: Световен театър в София / Илиян Ружин
Снимка: Световен театър в София / Илиян Ружин
Снимка: Световен театър в София / Илиян Ружин
Снимка: Световен театър в София / Илиян Ружин

Даниел Димитров Даниел Димитров

Публикувано в  14:28 ч. 10.06.2023 г.

Да полегнеш в собствения си скут, да се занулиш до такава степен, че само най-хубавите емоции да минават през всяка точка от тялото ти. Да заспиш в чужд сън и този сън да е реалност. Няма много такива места, но „Любов“ на Пипо Делбоно е едно от тях...

Този паранормален спектакъл е като рог на изобилието, в който митове и реалности се изливат като дълго чакан порой върху напукана от сушата земя. Подстъпът към псевдоапокалипсиса, а всъщност катарзис, започва твърде меко, нежно, с приласкаване и обгръщащо душата спокойствие. То превръща сънуването в осъзнатост, в бял ден, в лято, в горещина и в сексуална освободеност – в някаква автореволюция. И точно заради нея е възможно продължението и придобиването на способност, която ти позволява да влезеш в неговия свят.

Светът на Пипо Делбоно е преди всичко много италиански – логично – въпреки фадото и въпреки отправната точка Португалия. В този свят има малко Пина Бауш, малко Боб Уилсън и по малко, но съвсем премерено, от всичко онова, което трябва да има в основата на един гениален режисьорски поглед. Тук привкусът е силно средиземноморски, но същевременно лек. И отвяващ те с лекотата си...

Снимка: Световен театър в София / Илиян Ружин

В „Любов“-та няма правила, няма граници, няма и закони. Но има достатъчно много сила, способна в тишина да преобръща мозъчните ни клетки – една по една, с дивашко спокойствие и преднамерено отсяване на всичко гнило. Това неясно изразено усещане на гледащия е опит за обяснение на ефекта от спектакъла...

Самият Делбоно е рамката на тази „Любов“, дори чисто физически. С появата си в началото, уж като зрител, сред публиката, и накрая – с безпрекословното предаване/падане/умиране/отдаденост на един безмилостен роман(с), посветен на най-великото човешко чувство.

Произведението на Пипо Делбоно е космополитно – не само заради стиховете на Жак Превер,Райнер Мария Рилке и музиката на автори от три континента. То е един малък свят, затворен от светлосенките на любовта. То е дървото на живота, което цъфти само в сезона на безсмъртието – любовта. Може би, затова през повечето време остава сухо, но все така красиво и като единствен „материален“ декор на сцена, на която, без да има чудеса, се случва чудо...

Снимка: Световен театър в София / Илиян Ружин

Потъването в думите е пълно, потапянето в музиката – също. Със съпричастност. Без да разбираш какво се говори. Без да се взираш в субтитри. Без да търсиш „дълбокия“ смисъл на „Да“ и „Не“. Защото не е важно, дали ще кажеш „Обичам те“, а как ще го кажеш. И фадо е твоят „език“ – защото умее да изплаква и да те разкъсва, поднасяйки ти дори само едно междуметие – изпълнено с гласа и през сърцето на точния артист.

В представлението участва Педро Жоиа. Той е португалски китарист, композитор и музикален директор, роден на 30 май 1970 г. в Лиеж, Белгия. Смятан е за един от най-добрите португалски китаристи. До него на сцената са също ѝ Доли Албертин, Джанлука Баларе, Илария Дистанте, Алине Франзао, Марио Интрулио, Нелсон Ларича, Джани Перенти, Мигел Рамос, Пепе Робледо и  Грациа Спинела – отбор от обичащи се помежду си актьори. А дори да не се обичат, те просто са много добри актьори...

Пипо Делбоно е роден на 1 юни 1959 г. във Вараце, Италия. Той е автор, режисьор и актьор. Първоначално се обучава в традициите на европейския театър, след което заминава за Дания, където се запознава с техниките на източните танци и започва да работи върху изразните способности на тялото и гласа.

През 70-те години на миналия е сътрудник на именитата германска хореографка Пина Бауш (1940-2009), създателка на танцовия театър. В началото на 80-те основава своята компания „Пипо Делбоно“, с която създава авторските си представления заедно с трупа от актьори, с които работи дългогодишно.

Срещата с маргинализирани от обществото хора е повратна точка в творческите  изследвания на Делбоно. В специализирана болница той се запознава с глухонемия Бобо, прекарал в нея 45 години и става част от неговата трупа – „… за мен той бе баща, брат и син“. След смъртта му през 2019 г., Делбоно му посвещава спектакъла „Радост“.

Продукциите на Пипо Делбоно са представяни в над петдесет държави и на всички значими театрални фестивали в Европа. Отличаван е с множество национални и международни театрални награди. Автор е на няколко книги.

БТВ Медиа Груп" ЕАД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да ще научите повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Моля, запознайте се и с нашата Политика за поверителност. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Научи повече