Анна Томова-Синтова: Разпявам се всеки ден, но за мен сцената беше дотук

Оперната прима подготвя артистите, които ще участват в новата премиера на Националната опера – „Дон Жуан“ от Моцарт

Анна Томова-Синтова в компанията на дъщеря си Силвана и внучката Мария
Снимка: Даниел Димитров

Даниел Димитров Даниел Димитров

Публикувано в  13:09 ч. 30.03.2019 г.

Анна Томова-Синтова е родена в България, но е сред артистите, които отдавна принадлежат на световната култура. Заради безапелационната си кариера и артистизъм, признати от най-големите имена в музиката. Заради способността й да пее с лекота на четири езика. Заради феноменалната цифра 14 – броят на постановките „Дон Жуан“ с нейно участие, в девет от които изпълнява партиите си на два езика. Но най-вече заради лекотата, с която изпълва пространството около себе си – с изключителна човечност, адекватност и търпение, и усмивка, която не слиза от лицето й.

Снимка: Даниел Димитров

Относно богатия си репертоар, сопраното споделя, че Рихард Щраус е „една привилегия за моето развитие като изпълнител“, италианският репертоар е „като един хубав кораб над водата, но понякога имам нужда да потъна в дълбокото“, а Верди – „моят водач в пеенето и основата на моето пеене“. Признава, че само веднъж е отказвала роля – в „Електра“, защото „не можех да се съюзя с това представление“.

По време на сегашния си престой у нас, Анна Томова-Синтова е в компанията на две чаровни дами – дъщерята Силвана, която галено нарича Сиси, и внучката Мария. Любопитно, макар и не неочкавано е, че и трите поколения са в досег с музиката. Силвана има своя агенция в Германия за мениджмънт на изпълнители и диригенти, а Мария и нейният брат Тони свирят на пиано, като Мария се занимава и с пеене.

Анна Томова-Синтова в компанията на дъщеря си Силвана и внучката Мария
Снимка: Даниел Димитров

До 18-годишната си възраст и Силвана е била убедена, че нейният професионален път ще бъде свързан с пеенето, но две ключови преживявания я карат да промени решението си. Ето какво разказва тя: „По времето, когато учех пеене в музикалното училище в Берлин, веднъж взимах урок от мама. Когато тя запя, а след това и аз, и чух собствения си глас, си казах, че няма смисъл да продължавам. И другия случай беше, когато тя ме попита дали искам да се занимавам с пеене, след като виждам как винаги се притеснява да не изстине, не излиза вечер и въобще не води нормален начин на живот. Аз самата постоянно се притеснявам да не хвана хрема и да я заразя“. Човек трябва да е категоричен в желанието си да се занимава с каквото и да е, било мнението на Ана Томова-Синтова.

По-късно Сиси, която е удивена от огромния брой театри в София, става актриса в Лондон. В продължение на няколко години играе и пътува по турнета с най-малкия син на Чарли Чаплин – Кристофър. След това продължава да работа в звукозаписната индустрия – в Лондон, Париж, Чикаго и Берлин. В продължение на осем години е личен пиар на големия диригент и пианист Даниел Баренбойм. Заради него, заедно със съпруга си, се мести в Берлин, където се ражда дъщеря им  Мария.

Снимка: Даниел Димитров

Анна Томова-Синтова – за музиката и семейството, за мястото й на сцената днес и по-младите й колеги, за безсънните нощи, за изкуството от сърце за сърце, за мечтите й днес, и за офертите за работа, които все още получава.

– Разпявате се всяка сутрин...

– Както спортистите имат свой начин на тренировка и на загряване, така и ние певците имаме съответните разпявания. Аз останах вярна на техниката на Катя Спиридонова (Оперна певица и педагог – бел.а.). Това ми действа хубаво – едно, че загрявам гласа, а от друга страна е тонизиращо и освежаващо.

– Дъщеря Ви ми сподели, че като малка не сте й пели много детски песнички.

– Напротив (Смее се – бел.а.). Пяла съм й не само арии, но и приспивни песни, и то редовно. Даже ги пеехме двамата с баща й. Самата аз също съм израснала с песнички. Но истината е, че сега пея повече на внуците. Така или иначе, Сиси беше през цялото време с мен на репетиции.

– Казвате, че със сегашното си гостуване в България предавате щафетата на по-младите. Как се предава щафета? Като дълг ли го приемате?

– За мен това не е дълг, а винаги е била една задача, особено след изминатия голям път. Правя го с много голяма радост и всеотдайност, както е било винаги.

– През годините споделяте, че личното и професионалното при Вас са вървели заедно. Никога ли професионалното не е пречило на личното, или обратното?

– Пречило – не! Всичко зависи от това с какъв поглед човек гледа на нещата. При мен може би има нещо вродено – аз се насочвам винаги към позитивното. Убедена съм, че човешкото и професионалното са вървели ръка за ръка със собственото ми развитие напред.

– Кое е по-сладко – да сте сред децата и внуците си или да сте на сцената?

– Със сигурност е различно. Никога не съм сравнявала това, което е било тогава, и това, което е сега. Тогава всекидневието беше процес на работа или творчески период – подготовка на партии, безсъници, които остават и днес, пътувания, багажи, текстове, упражнения, учене на партии. Беше съвсем друго – в името на живота, който водехме и това, което правехме. В днешно време, с възрастта изискванията стават по-други. Човек зависи и здравословно от много неща. Не мога да кажа кое е било лошо и кое е било хубаво, но се е вървяло напред. И тогава, и сега, докогато може, чувството ме е водело напред.

– Как гледате днес и сега към сцената?

– С интерес и с нестихваща обич и любопитство. Аз съм израснала на сцената от съвсем малка със Сашо Йосифов (композиторът Александър Йосифов (1940-2016) – бел.а. ) зад пулта на баща му (Йосиф Йосифов, известен като Йоско Йосифов, български оперен диригент и композитор, един от основателите на Старозагорската и на Варненската опера – бел. а.) в Старозагорската опера и това беше мое всекидневие. И този интерес до ден-днешен не е изгубен. Интересува ме днешното състояние на операта.

– Какво от сегашната сцена Ви допада?

– На първо място, въздействието на самата музика. В днешно време сцената е малко проблематична, когато излезе извън рамките и изискванията на композитора. Аз приемам всичко модерно, но трябва да познавам композитора и неговия замисъл за съответното произведение.

– Това има ли връзка с думите Ви, че изкуството е от сърце за сърце?

– Има. Всяко нещо, което е почувствано със сърцето и поднесено със сърцето, винаги има въздействие.

– Има ли случаи, когато това не се получава? И какво прави тогава артистът от сцената?

– Сигурно има такива случаи. Ние не сме автомати – да се натисне копчето и само да функционира хубавото, което въздейства. Но струва ми се, че там вече роля има и повелята на самия композитор. Когато ние сме посветени на неговото интерпретиране, тогава нещата се получават автоматично, в хубавия смисъл на думата.

– Говорите за светлината на музиката. Бихте ли споделили къде  виждате тази светлина – в композитор, в произведение или може би във Ваше изпълнение?

– Виждам я по различен начин при различни композитори. Но Моцарт е един от най-големите носители на светлината в музиката. И Рихард Щраус е казвал, че тази светлина на Моцарт го е вдъхновявала много в творчеството му. Не бива да забравяме Бетховен, който също е признал това. Всички ние, които имаме дарба, трябва да сме много благодарни за този контакт в изкуството, защото светлината лежи в основата на всичко – и на самия живот, но в изкуството особено много.

– Говорите за светлината на Моцарт, но къде е в днешно време тази светлина в изкуството?

– Тя си е пак там. И нищо не може да я унищожи по никакъв начин. Разбира се, сферите, които в днешно време натежават, са повече материални, повече бизнесменски. И това е проблемът за младите хора. Затова аз особено им се възхищавам, че въпреки всичко, въпреки тази динамична техническа епоха, имат в себе си силата и вдъхновението да принадлежат на изкуството с обич.

Снимка: Даниел Димитров

– Един образ винаги се преболедува, казвате Вие. Кой образ преболедувахте най-леко?

– Нормално е да се преболедува. Това са чужди образи. Аз не сравнявам нищо в живота – нито хора, нито моите собствени партии, защото те са различни по изисквания. Всеки път съм се гмуркала в тях и съм ги изживявала с всичко, което трябва да се изживее, за да стане мое.

– Германия заема много голяма част от Вашия живот. Коя личност в тази страна Ви е повлияла най-много?

– Професор Ролф Ройтер (германски диригент (1926-2007) – бел. а.), който ме подхвана от самото начало. Но след това не бива да забравям Курт Мазур (германски диригент (1927-2015) – бел. а.). Не бива да забравям и Савалиш (Волфганг Савалиш, един от най-големите германски диригенти (1923-2013) – бел. а.).

– Разказвали сте, че все още сънувате музиката и сцената. За какво обаче мечтаете сега?

– Мечтая светлината и позитивният поглед над живота да бъде над всичко, което дърпа надолу хората. За близките около мен – децата ми, внуците ми, искам да бъдат здрави. Искам и аз да съм здрава, да имам сили да изпълня повелята – да поднасям изкуството и да свързвам изкуството с хората, на които то принадлежи.

За съжаление, останах без обичния ми съпруг, на когото дължа много и с когото бяхме заедно 56 години едно цяло в името на изкуството.

– Ще имаме ли щастието да Ви видим отново на сцената?

– (Смее се – бел.а.) Вече по друг начин. Макар че до миналата година, точно по това време, в Барселона, бях с „Андре Шение“. И все още идват предложения, но няма да казвам какви. Последното беше от Гранд опера – Париж. За мен сцената беше дотук. Правя концерти с младите. Нека да не преувеличаваме нещата. Сега се концентрирам повече за контакта с младите и за предаването на моя опит. Другото само ще си дойде.

– Много Ваши колеги посочват свои наследници в музиката...

– Ооо, много са. Щастлива съм, че от всеки мой майсторски клас има изпълнители, които пробиват и правя своя път нагоре. Щафетата трябва да се предава.

– Има ли българи сред тях?

– Бих обърнала внимание на Цветана Бандаловска. Тя самата го знае!

Снимка: Даниел Димитров

Оперната прима е в България по покана на акад. Пламен Карталов, за да подготви вокално-интерпретационно артистите, които ще участват в новата премиера на Националната опера – „Дон Жуан“ от В. А. Моцарт. Премиерните спектакли са на 18, 19, 20 и 21 април. Призната като една от великите интерпретаторки на шедьворите на Моцарт, Анна Томова-Синтова е обещала на маестро Херберт фон Караян, с когото работи близо 20 години, да предаде своя опит на младите. Това тя прави на майсторските си класове у нас и по света.

На 7 април от 19:00 ч. ще бъде открита изложба с документи и снимки от целия творчески път на Анна Томова-Синтова – „55 години живот на сцената“. Същия ден вечерта, на сцената на Софийската опера, предстои среща на голямата певица с публиката, по време на която ще бъдат прожектирани видеозаписи с нейни изпълнения от цял свят.

БТВ Медиа Груп" ЕАД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да ще научите повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Моля, запознайте се и с нашата Политика за поверителност. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Научи повече