Отнесени от „Бурята“ на Боб Уилсън (СНИМКИ)

Снимка: Народен театър, Гергана Дамянова
Снимка: Народен театър, Гергана Дамянова
Снимка: Народен театър, Гергана Дамянова
Снимка: Народен театър, Гергана Дамянова
Снимка: Народен театър, Гергана Дамянова
Снимка: Народен театър, Гергана Дамянова
Снимка: Народен театър, Гергана Дамянова
Снимка: Народен театър, Гергана Дамянова
Снимка: Народен театър, Гергана Дамянова
Снимка: Народен театър, Гергана Дамянова
Снимка: Народен театър, Гергана Дамянова
Снимка: Народен театър, Гергана Дамянова
Снимка: Народен театър, Гергана Дамянова
Снимка: Народен театър, Гергана Дамянова
Снимка: Народен театър, Гергана Дамянова
Снимка: Даниел Димитров
Снимка: Даниел Димитров
Снимка: Даниел Димитров

Даниел Димитров Даниел Димитров

Публикувано в  18:24 ч. 04.01.2022 г.

„Бурята“ на Робърт Уилсън преминава за осемдесет и пет минути, но отнася всичко след себе си. От представите за „модерен“ театър и „съвременен“ прочит на класиката до работата с актьорите и крайния резултат – амалгама от театър на световно ниво и подобаваща визия. Тази визия не просто е 3D, 5G или 6К, а е огледало на един цялостен визионерски подход към Шекспир.

Точно 410 години след първото известно изиграване на „Бурята“, Уилсън предлага качествен и лесносмилаем продукт, адекватен на времето днес и всичките му „атмосферни“ условия, на многообразието от публика и още по-многообразните нейни очаквания. Най-новата версия на „Бурята“ в Народния е добре смазана шекспирова машина, която при добра „експлоатация“, би могла да има много дълъг сценичен живот под покрива на най-големия ни театър.

Снимка: Народен театър, Гергана Дамянова

Това не е представление, което никога не сме виждали, но е първото от такъв клас с изцяло български актьорски състав. Противно на очакванията, актьорите при Уилсън не са марионетки, макар и да изглежда така. От друга страна, за един жив артист е може би най-трудно да изиграе именно марионетка. По-същественото е, че слаб актьор не би могъл да е част от този спектакъл – пиршество на духа, физиката и материята.

Уилсъновата трактовка започва стряскащо. Актьорите не са хора, а животни, и дори марионетки. За да изригне бурята на марионетките в един театър на бързи обороти, с бясна скорост и още по-бясно натякване – че човекът е нула. А когато не говори, той е просто сянка. И само от него зависи промяната на собствената му стойност.

Снимка: Народен театър, Гергана Дамянова

Любопитно е, че дори замръзнали, героите в този спектакъл пак излъчват движение. Всъщност, Робърт Уилсън създава „Бурята“ по параметри, които са изрично „зададени“ от нейния автор, а именно – с „образи, движения и звуци“. Думите при Шекспир, традиционно, са в изобилие. Затова четецът Уилсън избира само най-важните от тях и, за да подчертае тяхната ключова роля, ги вкарва в драматични повторения. Словото е издигнато в култ и не е за сметка на това, което „четем“ с очите.

Движението, светлините и цялостният реквизит също не са за сметка на думите. Те са важни, оглушително важни, затова най-важните от тях се набиват с още по-оглушителен трясък и мелодика – най-добрата, на която актьорът е способен. „Направени сме ний от сънища и сън отвред обгръща този малък наш живот...“ или „Човек да бях, духът ми би омекнал...“ отекват дълго след като „Бурята“ е преминала...

Снимка: Народен театър, Гергана Дамянова

Връзката между гения от миналото (Шекспир) и този от 21-и век (Уилсън) е като тънка червена линия. Подобно на Просперо, режисьорът чупи своята вълшебна пръчица буквално през цялото време и така сценичните му решения превръщат Шекспир в тренд с безупречни „модели“.

Василена Винченцо – Ариел, и Веселин Мезеклиев (Просперо) са на сцената почти през цялото време и са своеобразен гръбнак на този проект. В свои води е и Явор Вълканов – плувец и спортист, но най-вече актьор, и то с опит в света на Шекспир. Валентин Ганев (Гонзало) е неизбежно различим сред останалите не само заради голата си глава. Той нагледно доказва, че „всички демони са тук и са хора“. В окото на „Бурята“ са и Радина Боршош – Миранда, Стоян Пепеланов – Алонзо, Пламен Димов – Фердинанд, Зафир Раджаб – Себастиан, Константин Еленков – Антонио, Ненчо Костов – Боцман, Стефан Къшев – Тринкуло, Васил Драганов – Стефано, Гергана Змийчарова – Ирида, Вяра Табакова – Церера, и Владислава Николова – Юнона.

Интересен е саундтракът на „Бурята“– от Вивалди и Шуберт, през Perfect day на Лу Рийд и Innocent when you dream на Том Уейтс до „Градил Илия килия“, макар и с друг текст. И това показва, че музиката не зависи от избора, а от контекста, в който е поставена.

„Бурята“ сякаш дава на зрителя накуп всичко, от което има нужда – мащабите на Морфов, гениалните импровизации на Т. Москов, интелектуалния заряд на Гърдев, емоцията на Куркински. Но всичко това е с мярка – от мащабността до сълзата.

Снимка: Даниел Димитров

Робърт Уилсън – кой е той?

Роден е на 4 октомври 1941 г. в Уако, Тексас. Завършва изкуство и архитектура в института „Прат“, в Ню Йорк.

Наречен е от „Ню Йорк таймс“ гигант в света на експерименталния театър. Еднакво търсен е както за постановки в театъра, така и в операта. Работи не само като режисьор и драматург, но и като хореограф, сценограф, светлинен дизайнер, художник, пърформър, видео артист, драматург.

Снимка: Народен театър, Гергана Дамянова

Познат е от съвместната си работа с композитора Филип Глас и Лусинда Чайдс по операта „Айнщайн на плажа“. През последните години си сътрудничи с трупата на „Берлинер ансамбъл“, където е поставил едни от най-известните си спектакли – „Опера за три гроша“ на Брехт, „Леонс и Лена“ на Георг Бюхнер, „Лулу“ на Франк Ведекинд и сонетите на Шекспир.

Сред най-новите му театрални работи са и „Носорози“ от Йожен Йонеско в националния театър „Марин Сореску“ в Крайова, Румъния, „Последната лента на Крап“ от Самюъл Бекет в Сполето, Италия, „Приказки“ от Пушкин в „Театър на нациите“, в Москва. През 2019 г. поставя в „Еспас Карден“ (Париж) моноспектакъла „Мери каза, каквото каза“ с Изабел Юпер.

Работил е с редица знаменитости от различни сфери на изкуството – Лу Рийд, Том Уейтс, Марина Абрамович, Сюзан Зонтаг, Уилям Дефо, Изабела Роселини, Стив Бушеми, Михаил Баришников, Лейди Гага.

През 1991 г. основава The Watermill Center – пърформанс лаборатория в Ню Йорк. Центърът, разположен върху площ от над 40 декара, представлява своеобразен кампус с парк, в който има множество произведения на изкуството, събрани от Уилсън. Там се организират целогодишни ателиета за художници, образователни програми, правят се изложби и представления.

Тагове:

БТВ Медиа Груп" ЕАД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да ще научите повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Моля, запознайте се и с нашата Политика за поверителност. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Научи повече