„Дете“ режисира Гогол в Народния театър

Радина Кърджилова е неузнаваема в ролята на дребния човек/чиновник

Снимка: Стефан Н. Щерев
Снимка: Стефан Н. Щерев
Снимка: Стефан Н. Щерев
Снимка: Стефан Н. Щерев
Снимка: Стефан Н. Щерев
Снимка: Стефан Н. Щерев
Снимка: Стефан Н. Щерев
Снимка: Стефан Н. Щерев
Снимка: Стефан Н. Щерев
Снимка: Стефан Н. Щерев
Снимка: Стефан Н. Щерев
Снимка: Стефан Н. Щерев
Снимка: Стефан Н. Щерев
Снимка: Стефан Н. Щерев
Снимка: Стефан Н. Щерев
Снимка: Стефан Н. Щерев
Снимка: Стефан Н. Щерев
Снимка: Стефан Н. Щерев
Снимка: Стефан Н. Щерев
Снимка: Стефан Н. Щерев
Снимка: Стефан Н. Щерев
Снимка: Стефан Н. Щерев
Снимка: Стефан Н. Щерев
Снимка: Стефан Н. Щерев

Даниел Димитров Даниел Димитров

Публикувано в  13:45 ч. 19.05.2023 г.

Чухте ли? Чухте ли? Дете поставя Гогол в Народния театър. Въображение, цвят, смях, чист и галещ сетивата спектакъл прави режисьорката Катя Петрова. С очите на едно (не)пораснало дете. С фантазията на малък гений, с вдъхновението от магията на куклите и лукса да „дирижираш“, без да командваш...

Актрисата Мартина Пенева допълва: „Театърът на Катя Петрова е изключително интересен. Има един детски наивитет, което, в никакъв случай, не е инфантилност. Тази детска вяра, която присъства и тук, в този спектакъл, е нещо просто прекрасно“...

„Разходка с Гогол“ не е представление, което може да изненада онези, които очакват неочакваното. „Разходка с Гогол“ е повече от разходка, повече от възможност да си припомним стойностни текстове, незабравими фрази на великия класик и една уютна актьорска игра, която приобщава публиката и я прави съпричастна...

Катя Петрова е от режисьорите, които използват импровизация и това, по никакъв начин, не променя логиката и всичко, което иска да постигне. „По-скоро, прави спектакъла още по-жив и по-кислороден. Така, публиката има усещането, че действието се случва в момента“, казва тя. Това не е „проект“ по Гогол, в който Гогол липсва, а е Гогол от първата до последната минута – от абсурда и фантазията до злободневието и бруталната актуалност.

Снимка: Стефан Н. Щерев

Любопитно е, че повече от актьорите, чиято средна възраст е около 35 години, се срещат за първи път с Гогол. И това още повече придава блясък и девственост на прочита, но и на чисто зрителното попиване на тези толкова конкретни, почти черно-бели в своята същност, характери.

Музиката на живо, плюс хапки от пантомима, клоунада и кукли допълват чувството за истински, пълнокръвен театър и правят още по-разбираеми думите на актьора Кире Гьоревски: „Цялата енергия, която получаваме един от друг, зарежда нас като хора – на чисто физическо ниво, но и на метафизично ниво. И това е нещо, което извисява моята дух и душа до небесата“.

Актьорите. Ах, тази Радина!

Радина Кърджилова е изненадата. Най-вече визуално. В ролята на невзрачния човек/чиновник Акакий Акакиевич Башмачкин, тя е онова изродено петно, от което всички уж бягат, но всъщност „зависят“. Невзрачното е новото модно, петното, без което не можем – за да сме уверени в собствената си нормалност.

Героят на Кърджилова е барометър – и актрисата отлично се справя с тази задача – който показва все по-разреждащата се атмосфера, в която живеем и връщането към устои от миналото, които отдавна трябва да са блокирани...

Снимка: Стефан Н. Щерев

В телата на останалите герои се преобразяват още седем от най-добрите актьори в Народния театър. Стелиан Радев е с дългогодишен гоголевски стаж от театър „Кредо“ на Нина Димитрова. Пламен Димов и Жаклин Даскалова правят поредна стъпка нагоре, Радена Вълканова – поредна силна роля, а талантливият Кире Гьоревски е повече от чаровен заради детския поглед и животинския бяс, с който „посяга“ към сътвореното от Гогол. Мартина Пенева е едно от новите попълнения в трупата на Народния театър. Дъщерята на Наско от „Б.Т.Р.“ е сполучливо откритие на Ана Батева („Аз победих“, „Двойно дъно“), а Александър Тонев може да бъде гордостта за всяка театрална трупа.

Драматург на спектакъла е Майя Праматарова, хореограф е Анна Пампулова, а сценографията и костюмите са на Борис Далчев и Петя Караджова. Музиката на композитора Христо Йоцов се изпълнява на живо от Венислав Будинов (акордеон) и Николай Темнисков (туба). На Светлозар Георгиев е звуковият дизайн, а визуалната картина – на Теодор Киряков.

БТВ Медиа Груп" ЕАД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да ще научите повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Моля, запознайте се и с нашата Политика за поверителност. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Научи повече