Василев: Ако беше приет предишният вариант на Плана за възстановяване, щяхме да имаме парогазова централа

Не искаме да се отказваме от енергийната си независимост, затова не затворихме въглищните централи, каза той

Снимка: БГНЕС

btvnovinite.bg

Публикувано в  11:01 ч. 11.03.2022 г.

Ако Българя беше приела предишния вариант на Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ), сега щяхме да имаме проект за парогазова централа при липса или много висока цена на природния газ.

Това каза в парламента финансовият министър Асен Василев. От думите му стана ясно, че до 15 март чакаме техническо съгласие от Европейската комисия за Плана. Веднага след одобрението може да започне работата по проектите, уточни Василев.

„Не се предвижда затварянето на 1600 мегавата мощности, но остава целта за намаляване на въглеродните емисии с 40%. Въглищните централи ще работят в по-кратък период, но това не е страшно, защото летният пик на потребление на енергия изисква 5000-4500 мегавата, докато зимният пик е 7500-8000 мегавата и тогава ще ни трябват тези централи“, обясни финансовият министър.

Той заяви, че България не иска да се откаже от своята енергийна независимост.

„Затова не се съгласихме за затварянето на въглищните централи и преминаването им на газ. Това щеше да ни постави в много неизгодна ситуация да получаваме природен газ от източник, който сега води война“, каза Асен Василев.

Мощностите от батерии от 6000 мегавата, които са заложени в Плана за възстановяване, както и търсенето на геотермална енергия, ще се правят на пазарен принцип и ще се контролират от Европейската банка за възстановяване и развитие, каза още финансовият министър.

По предварителни изчисления България има достатъчен ресурс на топла и гореща вода.

„Ако не за енергия, тя може да се използва за отопление на жилища и оранжерии и да намалим разходите за природен газ и електричество“, обясни Василев.

В Плана за възстановяване е заложено купуването на влакове, защото вече има изградена жп инфраструктура за тях, а друга скоро ще е готова - например линията Пловдив-Бургас.

„Липсва ни подвижен състав - мотриси и вагони, както и системи за управление на мрежата. Същото се отнася и за крайградските железници“, посочи Асен Василев.

БТВ Медиа Груп" ЕАД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да ще научите повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Моля, запознайте се и с нашата Политика за поверителност. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Научи повече