Въпреки че инфлацията ги тревожи, европейците няма да се лишат от коледното пазаруване

Снимка: iStock

Редакторски екип Редакторски екип

Публикувано в  17:26 ч. 08.11.2022 г.

През октомври 2022 г. Offerista Group проведе проучване на някои от пазарите, където оперира компанията - България, Унгария, Румъния, Полша, Германия и Австрия. Целта на проучването е да се провери какво тревожи потребителите в тези несигурни времена и дали пазаруването им за предстоящия празничен сезон ще бъде повлияно от инфлацията, повишаването на цените на горивата, военните конфликти или други фактори.

Снимка: Редакторски екип

Един от въпросите, по който респондентите от всяка страна са единодушни, е ‘’Има ли проблеми, които ви тревожат в момента?’’ Инфлацията е основната причина за безпокойство (България: 78,87%; Румъния: 76,23%; Унгария: 81,96%; Полша: 63,17%; Германия: 81,23%;), а нарастващите цени на енергията/газа заемат второ място (България: 47,87%; Румъния: 62,31%; Унгария: 64,00%; Полша: 45,43 %; Германия: 77,01 %;).

Снимка: Редакторски екип

За да се справят с повишаващите се цени на енергията, повечето потребители ще отопляват по-малко от помещенията в домовете си тази зима (напр. само обитаваните стаи). А основната причина за пестене на енергия е спестяването на пари (България: 77,62 %; Румъния: 81,73 %; Унгария: 78,73 %; Полша: 73,92 %; Германия: 74,99 %).

Снимка: Редакторски екип

И макар че пестенето на пари е важно за потребителите във всички страни, включени в проучването, има някои категории като храни и напитки, в които те няма да ограничат разходите си. Вместо това повечето анкетирани заявяват, че ще ограничат посещението на ресторанти, покупката на мебели и нови дрехи.

Снимка: Редакторски екип

Въпреки инфлацията обаче потребителите няма да се откажат от празничното пазаруване - 70% от всички анкетирани заявяват, че ще пазаруват, а 30% - че няма да пазаруват тази година поради намалена покупателна способност.

За намирането на оферти за коледното си пазаруване повечето потребители разчитат предимно на онлайн източници (като уебсайтове, социални медии и онлайн бюлетини), а най-важният фактор при избора на коледни подаръци е съотношението цена-качество (България: 58,63%; Румъния: 51,76%; Унгария: 59,35%; Полша: 51,30%; Германия: 44,93%; Австрия: 45,33%).

А какво точно ще пазаруват потребителите? Всички анкетирани са категорични в отговора си - храни и напитки и дрехи, обувки и аксесоари.

Снимка: Редакторски екип

 

Празничното пазаруване у нас

Най-много българи (38.5%) ще отделят между 200 лв. и 400 лв. за коледни покупки и ще похарчат приблизително същия бюджет в сравнение с миналата година (56.38%). 30.86% ще отделят по-малко пари спрямо 2021 г., като повечето от тях ще похарчат по-малко за един подарък, но ще запазят броя на хората, за които ще пазаруват.

Сравнително еднакво предпочитани са и различните методи за плащане: в брой смятат да заплатят 52.37% от анкетираните, а чрез дебитна/кредитна карта - 45.56%. Останалите 2% биха предпочели да пазаруват на изплащане.

Пълните резултати от проучването можете да намерите тук.

Цитирането на проучването или на части от него не е разрешено, без да се посочва източника, а именно – Offerista Group.

_________________________________________________________________________________________________________

За Offerista Group

Мисията на Offerista Group е да бъде в услуга на ритейл сектора (търговски вериги и брандове) и да му помага да достига по-ефективно до своите клиенти чрез намаляване на хартиените брошури и увеличаване на инвестициите в дигитални и измерими канали. Компанията предлага и достъп до широкообхватна мрежа от над 1400 пъблишъра из цяла Европа.

БТВ Медиа Груп" ЕАД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да ще научите повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Моля, запознайте се и с нашата Политика за поверителност. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Научи повече