Произведения на Вазов отиват в по-долен клас, 12-годишните няма да учат лихви и ориентиране с компас

В Министерството на образованието обсъждат размествания в учебните програми

Публикувано в  14:38 ч. 28.07.2022 г.

Най-голяма потребност от размествания има в учебните програми по български език и литература. След това се нареждат математика и география и икономика. Това става ясно от приключилия преглед на всички програми по общообразователните предмети от I до X клас.

В него са взети предвид мненията на работни групи с участието на 210 учители и резултатите от три специално организирани допитвания. Включени са и изводите от националните външни оценявания в IV, VII и X клас.

Общо 12 са предложенията за промени в учебните програми по български език и литература.

Предлага се например миналите глаголни времена, причастията, наречията и предлозите да се преместят от V в VI клас, а по-леките теми, свързани с местоименията, с еднородните части в простото изречение, с активната и пасивната лексика, с паронимите, с писането на резюме и на делово писмо да слязат в по-долни класове или в прогимназията.

Има идея извършването на морфемен анализ да не се включва в общообразователната подготовка, а по него да се работи в разширената. По литература предложенията са две – Вазовите „Левски“ от „Епопея на забравените“ и „Под игото“ да се преместят от Х в IX  клас, а „Моето семейство и други животни“ (Даръл) да не се изучава в задължителните учебни часове.

Тези промени няма да утежнят учебната програма в нито един клас, посочват от Министерството на образованието.

Най-много са темите по математика, които са предложени за преместване в по-горен клас или в разширената подготовка. Такива са например Еднаквости в равнината, Класическа вероятност, Елементи на стереометрията. Според учителите за кредит, рента и квартил трябва да се учи в разширената или в профилираната подготовка.

Предлага се изчисляването на проста лихва, което сега се учи в V клас, да се преподава две години по-късно, а уменията за построяване на успоредник и на триъгълник по различни дадени елементи да се изискват от седмокласниците в разширената подготовка, а не от всички. Ще се обсъжда също преместването в следващ клас на понятията полуравнина и контур на полуравнина.

Не е необходимо всички петокласници да могат да се ориентират с компас и да изчисляват средната гъстота на населението, смятат учителите.

Друга идея е в по-горен клас да се учат определянето на географски координати по глобус и по карта и изчисляването на действителни разстояния с помощта на числен мащаб, както и понятията градусна мрежа, географска ширина и дължина.

Има предложение за облекчаване на програмата по география и икономика и в първи гимназиален етап. Ще се мисли дали понятия като президент, високоразвити и развиващи се страни, енергийна ефективност, Европейски парламент, Европейска комисия, които сега се учат в IX клас, да се извадят от учебната програма по този предмет, защото се усвояват в хода на обучението по-рано и/или през други учебни предмети.

БТВ Медиа Груп" ЕАД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да ще научите повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Моля, запознайте се и с нашата Политика за поверителност. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Научи повече