Проблемите на спешния тел. 112 – нереални сигнали и неинтегрирана система

Компютърната система за комуникация в столицата се е сривала поне 5 пъти от началото на годината, разкриха източници на bTV

Снимка: btvnovinite.bg

Петър Нанев Петър Нанев

Публикувано в  19:32 ч. 09.02.2018 г.

Нереални сигнали и неинтегрирана към съвременните комуникации система са основните предизвикателства пред националната система за спешни повиквания у нас. За миналата година регистрираните обаждания към телефон 112 са малко над 4 милиона. От тях близо 50% са нереални сигнали.

Иначе сигналите, изпратени до съответните служби за помощ, се разделят поравно между центровете за спешна помощ и полицията.

Първият сигнал за деня на един от спешните екипи е да транспортира пациент от Трета градска болница до „Пирогов”. С пристигането си екипът научава, че пациентът е отказал преглед в „Пирогов”, а медиците вече са загубили около половин час.

Освен забавяния от такъв характер, компютърната система за комуникация в столицата се е сривала поне 5 пъти от началото на годината, разкриха източници на bTV. В такива случаи диспечерите разполагат с едва 8 телефонни линни. Това означава, че всеки девети потърсил помощ в столицата остава на изчакване, a сигнал тук приемат на всеки пет минути. 

Стойка Желязкова от Ямбол е гневна на системата 112. Когато неотдавна потърсила помощ за нейна съседка, линейката дошла след повече от час. „112 за мен е само създаване на работни места, без наистина да има адекватност за гражданите”, категорична е тя.

Мрежата 112 е изправена пред доста предизвикателства, признават от ръководството на системата.

„Системата трябва да може да е адекватна на съвремените условия и да дава възможност за многоканален достъп на гражданите”, заяви Констанца Бойкова от сектор „Проучване и развитие” на националната система 112.

В европейския ден на 112 МВР отличи за проявен професионализъм някои от служителите на системата за спешни повиквания. Сред наградените беше и Стоян Вълев, приемал сигналите за тежката верижна катастрофа на магистрала „Тракия” през лятото. „Най-големият ужас е да получиш сигнал за помощ от човек, който не знаеш къде се намира и да му прекъсне връзката”, казва Стоян.

Някои държави от ЕС са запазили отделните си телефонни линии за спешна помощ, пожар или полиция. Използват ги в случай на авария с единната система 112. 

В столицата регистрираните сигнали на денонощие тук са около 700. От тях обаче между 60 и 70 на сто са оценени като неспешни, след като екипът пристигне на място.  

БТВ Медиа Груп" ЕАД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да ще научите повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Моля, запознайте се и с нашата Политика за поверителност. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Научи повече