Огромни глоби очакват компаниите, които профилират потребители в интернет

Според новия европейски регламент санкцията е от 2% до 4% от годишния оборот

Снимка: Thinkstock

Габриела Наплатанова Габриела Наплатанова

Публикувано в  20:10 ч. 15.10.2017 г.

Огромни глоби от догодина очакват компаниите, които с корпоративните си сайтове профилират потребители в интернет.

Според новия европейски регламент за личните данни, санкцията е от 2% до 4% от годишния оборот на фирмата или до 20 милиона евро.

Става дума за използването на кукис или така наречените "бисквитки" от сайтовете. 99% от тях използват бисквитки, но от май месец догодина ще бъдат глобявани, ако го правят без ваше разрешение.

Те са част от личните данни на потребителите в интернет – малки програми, които обменят информация с вашия браузър и се запаметяват на вашия твърд диск. С част от тях се събира детайлна информация за вашето поведение в интернет.

Профилирането като автоматизирано обработване на лични данни е забранено и подлежи на санкциониране – също важи и използването на софтуер за проследяване онлайн като бисквитките, които събират:име, възраст, локация, предпочитани теми, предпочитани приятели, места, музики, филми, цветове.

Така компаниите чрез дигиталния маркетинг не само проучват, но и моделират потребителското поведение. Може да се стигне и по-далеч:

„Печелят се избори, създават се революции, това означава, че се управлява човешкото съзнание”.

С новия регламент компаниите ще трябва да променят политиката на сайтовете си и да искат съгласие от потребителя.

Непредоставянето на съгласие не може да е основание за непредоставяне на услугата, обясни Венцислав Караджов.

И в момента потребителят може да забрани достъп на трети компании до данните му в нета. Друг начин е да ползва браузъри, които трият бисквитките след излизане от сайта, чрез частна виртуална мрежа или в тъмния интернет. Това обаче помага частично.

В момента няма метод да останете напълно анонимен, смята Красимир Коев.

С въвеждането на новата регулация остава дилемата кое е по-важно– развитие на иновациите или защита на индивида.

Най-вероятно Европейската комисия ще разработи допълнителен регламент за личното ни пространство в интернет и той ще засяга телекомуникациите и електронната търговия.

БТВ Медиа Груп" ЕАД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да ще научите повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Моля, запознайте се и с нашата Политика за поверителност. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Научи повече