Дете, което не ходи на училище, печели състезания по информатика

Държавата го дисквалифицира

btvnovinite.bg

Публикувано в  08:27 ч. 08.01.2014 г.

Божидар Маринов от Смолян печели национално състезание по информатика миналата година под егидата на Министерство на образованието. Детето получава предварително подписаната и подпечатана диплома, но в последствие ведомството разбира, че не ходи на училище - отнема му отличието служебно. След това печели максимален брой точки на регионална олимпиада по информатика и би трябвало да се яви на националната като фаворит. Държавата обаче го дисквалифицира и му забранява да участва.

Божидар Димитров се обучава по американска програма вкъщи от майка си, която е сред родителите, изгубили доверие в образователната система и търсещи алтернативни методи за квалификация на децата си. Създаването на частно училище в момента обаче е извън закона, а по последни данни на международни организации 44% от 15-годишните са функционално неграмотни – притежават налети знания, но не знаят как да ги използват. Проблемът отдавна се е превърнал в симптоматичен за българското образование.

Според майката на Божидар Димитров, чиято основна цел е да предаде на детето си християнските ценности, училищната среда е „деградираща и място за обучение на характера няма”. Пред bTV тя обясни, че монополът на държавата в сферата е „наследство от комунистическото минало” и „образованието трябва да бъде в ръцете на родителите, както е било при Възраждането”.

Обучението вкъщи обаче поставя въпроса за социалното включване на децата. Божидар Димитров казва, че общува с други деца по интернет, контактите му на живо са значително по-малко в сравнение с тези на децата, които посещават класните стаи.

По думите на майка му в училищата „няма вида социализация, която ние си представяме” и комуникацията по интернет не е особен проблем.

Татяна Предова, която е главен експерт "Достъп до образование и подкрепа на развитието" в МОН, не се съгласи с твърденията на майката, че средата в училище е „деградираща” и че образованието е под държавен монопол. По думите й то е ангажимент на държавата и тя е задължена да осигури на децата посещаване на образователната система. „Не казвам, че образованието е перфектно, но в последните години се правят много и съществени неща”, каза тя и посочи като пример повишение на квалификацията на учителите.

Нели Керемидчиева от проекта "Направи училище", който търси алтернативи начини на обучение, обясни какви са целите му: „В нашия проект имаме две цели най-общо. Едната е хората да осъзнаят, че училището не е нещо, което се спуска отнякъде, някой го прави за нас, дава ни го чисто готово и ние го ползваме(...) Този проект има за цел да подбуди гражданите да вземат нещата в свои ръце, от една страна, и от друга страна, да им предостави различни модели”.

 

На въпрос как си представя това своеобразно „разбиване” на държавния монопол в образованието, Керемидчиева отговори: „Представям си точно така, както в други страни, където е уреден този въпрос. Става въпрос за това, че в момента всичко, което се случва в образованието, е изцяло е спуснато от държавата – независимо дали е държавно или частно заведение. Държавата определя какво се учи, как се учи, с какво темпо ще се учи, как ще се оценява, кога ще се оценява”.

„За нас проблемът е, че рамката в момента е изключително тясна. Помислете за това, че образованието е гражданско право и държавата би трябвало да гарантира свободното упражняване на това право. В момента такова нещо не може да се случи(...) Детето е субект на образованието, то не е обект. Искам да кажа, че то не трябва просто да понася нещо, което му се спуска отгоре или поне родителите би трябвало да имат глас в това какво се случва с тяхното дете.”, продължи тя.

Предова внесе уточнение, като каза, че „родителят само ръководи изпълнението на правото на детето, което си е субект на неговото право. Училището разполага с ресурси, които да насочват родителя и детето”.

„Моят избор за моето дете е демократичното училище. Доброто е това всяко семейство да може да прецени кое е най-доброто за него и за неговото дете. Аз така бих формулирала доброто и стандарта. В момента тези стандарти, които всички са длъжни да следват, не го позволяват”, коментира още Нели Керемидчиева. Помолена даде пример какво означава „демократично училище”, тя отговори: „Не бих искала да се спускам в такива примери. В смисъл такъв, че има наистина различни алтернативи”.

Тя уточни, че „Направи училище” е финансиран по Програмата за подкрепа на неправителствените организации (НПО) в България по Финансовия механизъм (ФМ) на Европейското икономическо пространство (ЕИП) 2009-2014.

Все още обаче диалог между образователното министерство и хората зад проекта няма.

Одобрявате ли домашното образование за децата?

 

БТВ Медиа Груп" ЕАД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да ще научите повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Моля, запознайте се и с нашата Политика за поверителност. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Научи повече