„Чети етикета”: Климат и безпаричие отваряли дупките по пътищата

Кърпенето през зимата е само временна мярка, сериозната работа остава за по-топлите месеци

Снимка: bTV

btvnovinite.bg

Публикувано в  09:33 ч. 23.03.2018 г.

Дали чиновници и полицаи ще стоят вместо обозначителни табели около дупките по пътищата все още не е ясно, но в обозримо бъдеще всеки премиер ще може да се заиграва с темата, защото състоянието на настилките няма начин решително да се подобри в близко бъдеще. Това стана ясно от думите на експерти в студиото на „Тази сутрин”.

Преди седмица ви показахме лунния пейзаж по родните пътища след стопяването на снега. Сред зрителите явно се оказа и министър-председателят Бойко Борисов, който на извънредно правителствено заседание поиска спешни мерки за затварянето на ямите по основни транспортни артерии в цялата страна.

Ями, в които всяка година потъват по 100 млн. лв държавни разходи и още незнайно колко пари от джоба на гражданите, които плащат данъци и винетки, за да трошат колите си по пътя от точка А до точка Б.

Снимка: bTV

„Премиерът е гневен, министърът (на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков – б.р.) е гневен, и аз съм гневен”, каза председателят на Агенция „Пътна инфраструктура” инж. Дончо Атанасов.

В същото време обаче той посочи, че не можем да очакваме много повече от наличните пътища и магистрали: „Република България притежава 44 хил. км пътища. Една огромна част от тези пътища са на възраст 40-50 години. Експлоатационният период на един път, особено на автомагистрала, е 7-8 години. Има магистрали, които не са ремонтирани около 30 години”.

Снимка: bTV

Той преповтори и тезата на управляващите, че големите температурни амплитуди допълнително претоварват остарелия асфалт.

Как обаче се случва това на практика? Пред камерата на bTV инж. Иван Василев от Областното пътно управление в столицата коментира, че химикалите, които се пръскат за топене на снега, имат негативно влияние: „При осоляване и при обработка с химикали, водата се топи и започва да влиза в пукнатини и микропукнатини. След спиране на действието на солта или химикала, тя замръзва и, в комбинация с топло и студено време – вечерта знаем ,че е по-студено – когато замръзне, руши настилката”.

А как ще го ремонтираме?

Председателят на Управителния съвет на Браншова камара „Пътища” и бивш шеф на АПИ инж. Стефан Чайков коментира, че в голям процент от общинските пътища имаме почти пълно унищожаване на износващия слой и няма как да се реже в дълбочина до здраво. „На такива пътища трябва да се върви към цялостно преасфалтиране”, категоричен беше той.

Снимка: bTV

Цената обаче е около 1 млн. евро на километър и затова е трудно да стигнем до „идеалната ситуация” основни ремонти да се правят на 5-10 години.

Така стигаме и до пълненето на дупки. През зимата то се прави със студена смес, като целта е просто участъкът да издържи до по-топлите месеци, когато се правят трайни кръпки с горещ асфалт, обясни инж. Дончо Атанасов.

Снимка: bTV

По думите му подобни „палиативни мерки” имат живот от няколко месеца, но в момента се върви към използването на полимери с по-голяма трайност, които могат да се полагат и буквално във вода.

Снимка: bTV

Надали обаче точно с такива работят многобройните знайни и незнайни фирми, заснети от зрители на bTV да кърпят с горещи смеси посред зима, в дъжд или пък да трамбоват участъците като… скачат върху инертния материал. Шефът на АПИ отбеляза, че най-често става дума за водни цикли, при които фирмите са длъжни да възстановят настилката, но би трябвало последващият контрол да не допуска подобна и според него непрофесионална работа.

БТВ Медиа Груп" ЕАД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да ще научите повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Моля, запознайте се и с нашата Политика за поверителност. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Научи повече