Изследване: Българинът ще похарчи 74% от месечния си доход за лятна почивка

Според проучването сме първи в Европа по този показател, следвани от румънците и латвийците

btvnovinite.bg

Публикувано в  12:43 ч. 09.06.2021 г.

Летните планове за тази година са най-важни за българите, румънците и латвийците - те заемат първите три места в класацията по разходи, които планират да направят в следващите два-три месеца. Това показва проучване „Международен летен барометър 2021 г.“ на Ferratum Group, цитирано от БТА.

В изследването да участвали близо 10 хил. домакинства от 12 държави на възраст между 18 и 61 г. Анкетираните от България планират да похарчат 74% от месечните си доходи за летни планове и активности това лято, следвани от румънците и латвийците, съответно с 58% и 53%.

Проучването показва, че скандинавците са значително по-малко развълнувани от летните си почивки през 2021 г., като Финландия, Швеция и Дания имат далеч по-малък интерес към тази категория разходи.

Средният наличен нетен доход на участващите в проучването домакинства е между 1119 и 4076 евро, средният размер на домакинството сред анкетираните е 2,8 души.

Основната цел на изследването е да даде яснота относно потребителските нагласи и как различните хора управляват финансите си, особено в извънредни обстоятелства.

По-голямата част от запитаните - 62%, не са успели да спестят пари по време на пандемията, докато тези, които са натрупали спестявания, биха задържали средствата си в банкови депозити (11%), в криптовалути (5%), както и в инвестиции на фондовия пазар (5%).

В България обаче се наблюдава по-различна тенденция. Макар и 58% да не са успели да спестят пари, 20% от анкетираните българи планират да инвестират в недвижимо имущество, 10% - в собствен бизнес, а едва 7% от българите планират да държат спестяванията си в банки.

Като цяло трансакциите стават все по-цифровизирани и хората се отказват от разплащанията в брой. През 2021 г. 58% извършват плащанията си с карта, само 28% използват пари в брой, а 19% предпочитат банков превод. Според анкетираните основното перо разходи, което е отпаднало от семейния бюджет заради COVID-19, са пътуванията в чужбина, като по-голямата част от хората предпочитат собствената си страна.

Що се отнася до онлайн разходите през последните месеци, икономическата ситуация също се подобрява, според данните - хранителните стоки, заели дял от 52% през миналата година, сега са намалели до 30%, което означава, че хората са изместили фокуса си от първични потребности към други стоки - купуват и домашни потреби (18%), както и облекло (28%).

В планираните разходи за следващите летни месеци хранителните стоки все още са на първо място (18%), следвани от обзавеждане за дома (11%) и пътувания из страната (10%). В България картината не е много по-различна, но се забелязва, че разходите за дрехи и модни аксесоари заемат също важна част от планирания бюджет - цели 24%.

БТВ Медиа Груп" ЕАД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да ще научите повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Моля, запознайте се и с нашата Политика за поверителност. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Научи повече