Круизният пазар у нас се срина

Високите такси гонят корабите с богати туристи от българските пристанища

Снимка: БГНЕС

btvnovinite.bg

Публикувано в  12:27 ч. 25.12.2014 г.

В следващите две години луксозните пътувания ще намалеят пет пъти, показват записванията.

Браншът определя изминалата година не просто като успешна, а като изключително ползотворна за круизните пътувания.

Равносметката: 100 пасажерски лайнера с близо 120 000 туристи са посетили трите ни пристанища в Бургас, Варна и Несебър. Основната причина - кризата в Русия и несигурността в Украйна, които пренасочиха корабите насам. Приходите се изчисляват в стотици милиони.

Само от таксата, която плаща всеки пътник, за да стъпи у нас, са спечелени близо 1,5 милиона лева, още над 3.5 милиона - от пристанищни такси. И точно тук се оказва големият проблем, който изхвърли страната ни от круизната карта преди още да се е утвърдила на нея.

Скъпотия

Вместо към Сочи и Одеса десетки круизни кораби свиха към Бургас и Варна. На туристите, с джобни от 100-150 евро на ден, промяната в маршрута им хареса. Спечелиха и морските градове.

„Голяма част от скъпите украшения, златни накити, включително и брилянти бяха купувани това лято от израелски туристи и от американски туристи. Много интересно, че скъпи лекарства бяха купувани от бургаските аптеки", разказа бургаският кмет Димитър Николов.

Компаниите обаче се оказаха на загуба и побързаха да зачеркнат от картата алтернативните пристанища.    

„Като виждаш, че има голямо търсене и интерес, привеждаш си цените в съответствие с конкуренцията и ставаш номер 1 в региона, предвид проблемите на другите. Само че вместо това... нашите пристанища все още остават едни от най-скъпите в Европа и в света", посочи туроператорът Владимир Караджов.

Четири фирми, от които две частни, обслужват всеки лайнер, акостирал на бургаското пристанище. В резултат, таксата, която плаща голям круизен кораб за ден е близо 80 000 евро, или два пъти повече отколкото в Истанбул и Констанца.

Нещо ще се промени. Някога

Според изпълнителния директор на пристанището Диян Димов, вече има стъпка в посока поевтиняване – цената на пасажерската услуга е свалена от 6 на 5 евро за всеки пътуващ. По-достъпно ще е и придружаването на кораба с влекач и пилотски катер до брега.

По-ниските такси на държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура" обаче, от където идват и най-големите начисления, още чакат утвърждаването си в Министерски съвет. Междувременно, туроператорите изчисляват, че ще им трябват година-две, за да възвърнат загубеното.

Заради спецификата на круизния пазар вече започнаха записванията за 2017 г.. В следващите две години повечето лайнери в Черно море ще предпочетат Истанбул вместо Бургас и Варна.      

Скъпите такси направиха мираж и идеята круизни пътувания да започват и да завършват в българско пристанище, което би довело още повече богати туристи. И двете компании, избрали Бургас за начална и крайна точка на круизите си, промениха плановете си.

БТВ Медиа Груп" ЕАД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да ще научите повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Моля, запознайте се и с нашата Политика за поверителност. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Научи повече