Кризата COVID-19: Летищата са празни, компании се готвят за фалит

В момента основно се превозват стоки и медикаменти

Публикувано в  21:35 ч. 23.04.2020 г.

Кризата с коронавируса нанесе сериозен удар и на авиосектора в целия свят. Небето опустя, летищата останаха празни, а някои от компаниите се готвят за фалити.

Според пилота Цено Николов софийското летище допреди месец е бил един прекрасен кошер, който е произвеждал благо за целия свят, а в момента по-скоро е нещо унищожено, което ще изисква изключително много труд да бъде възстановено.

От 2 години Цено Николов е пилот в популярна нискотарифна авиокомпания. Сега се налага да си остане вкъщи. Спадът в трафика в небето над България е повече от 85%.

"Повече от 20 години съм ръководител на полети, видял съм всякакви кризи, военни конфликти, икономически кризи, но положение като това никога не сме наблюдавали в сегашната история на авиацията", отбелязва Георги Пеев - генерален директор на "Ръководство Въздушно Движение".

Той съобщи, че към момента има 200-220 прелитащи полета, за сравнение през миналата година имаме 1800-1900 за същия период. "Смятаме, че сме стигнали дъното на кризата", заяви Георги Пеев.

По думите предимно се наблюдават карго полети, които има в европейското въздушно пространство, които превозват стоки и медикаменти, и съответно компаниите от Близкия и Далечния изток, които също извършат сериозен брой полети.

В момента основно се превозват стоки и медикаменти. Има и полети за поддръжка на летателната годност на самолетите. С тази цел е летял преди 2 седмици и Цено Николов.

"Това е така нареченият призрачен полет – ние взимаме един празен самолет – без пътници, без никакво карго и излитаме – в случая от Летище София. Летяхме до Полша, там се каца. И там виждаш едно изцяло празно летище, без капка живот. Много е странно да видиш един такъв широкоспектърен и наистина отворен бранш толкова свит и мрачен. Тогава може би осъзнах наистина каква и ситуацията в момента и си направих някои изводи за себе си“, казва пилотът.

Някои авиопревозвачи опаковаха самолетите си, защото не е ясно кога ще ги използват отново. А у нас кризата в сектора вече носи негативни финансови прогнози за "Ръководство въздушно движение".

Георги Пеев обяснява, че приходите на предприятието идват от т.нар. аеро-навигационни такси.

"Когато даден самолет лети през нашето пространство, ние му предоставяме обслужване. Съответно, той заплаща. Когато има по-малко полети, приходите от дейността са минимални. Още повече, че авиокомпаниите в това затруднено положение са се договорили с Брюксел да не плащат за период 6-8 месеца, което означава, че за период от долу-горе 8 месеца ние ще имаме нулеви приход", посочва той.

Според експерти, най-песимистичният сценарий към момента едва в началото на 2021 година да се възстанови до 70% от трафика в небето.

БТВ Медиа Груп" ЕАД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да ще научите повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Моля, запознайте се и с нашата Политика за поверителност. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Научи повече