Гражданската отговорност за нарушители рецидивисти може да надхвърли 2000 лева

Според различни прогнози новата система би намалила нарушенията на пътя с 10-15%

Нели Тодорова Нели Тодорова

Публикувано в  19:40 ч. 11.05.2019 г.

Гражданската отговорност за рецидивистите на пътя може да надхвърли и 2000 лева с въвеждането на системата Бонус - Малус. Новото ръководство на Комисията за финансов надзор преработва и скалата, и правилата за застраховката. Предвижда се да бъде по-скъпа за системните нарушители и по-евтина за изрядните шофьори.

От комисията са категорични, че новите правила ще влязат в сила от следващата година, макар че в края на миналата бяха оттеглени след сериозно обществено недоволство. Тогава се предвиждаше нарушенията да вървят с автомобила, шофьора и собственика на колата. Сега обаче автомобилът категорично няма да наследява греховете на старите собственици.

Според старата скала тежките нарушения можеше да оскъпят задължителната застраховака до 400%. А отстъпките достигаха до 25%. Обмисляната нова скала не изключва възможността поскъпването да е и 700%, което при базова цена на застраховката около 300 лева означава - гражданска от 2100. Отстъпките за изрядните също може да са по-големи. Те обаче не може да са равни на наказанията. Иначе системата няма да е финансово стабилна.

Греховете на шофьора ще бъдат най-вече отчетени на самият шофьор. Възможно решение е ако предоставим автомобила на друго лице, извършените нарушение от това друго лице да се пренасят и върху собственика. А скалата с наказанията може да скочи и драстично.

„Може ли да е 700%? Може да е 700%. Въпросът е това да е обосновано и аргументирано”, смята Венелина Томова от Комисията за финансов надзор.

В комисията обмислят да има и изключения, така че ако се наложи някой да ви закара до болницата без предварително да е вписан в списъка, да може да го направи. Вписването в талона на колата на хората, които могат да я управляват ще е твърде тежка процедура смятат експерти.

„Много внимателно да се прецизират нарушенията, за които още се минава в по-горен клас. Основните трябва да бъдат нарушения за скорост, за алкохол - не трябва да има за неспазване на дистанция, за неправилно изпреварване, за обратни маневри”, смята Владимир Тодоров.

Според различни прогнози новата система би намалила нарушенията на пътя с 10-15 процента, а оттам и броя на катастрофите. В първата година когато заработи новата система за гражданската отговорност всички шофьори ще започнат на чисто и няма да се имат предвид предишните им нарушения

БТВ Медиа Груп" ЕАД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да ще научите повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Моля, запознайте се и с нашата Политика за поверителност. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Научи повече