Бум на онлайн пазаруването през 2021 г. у нас

Хората запазиха традицията от COVID кризата да плащат с карта

Нели Тодорова Нели Тодорова

Публикувано в  19:10 ч. 25.12.2021 г.

Бум на онлайн пазаруването през 2021 г. у нас. От Асоциацията за електронна търговия изчисляват, че продажбите само в България са на стойност 2 милиарда и 400 милиона лева. На този фон онлайн услугите продължават да отчитат отрицателни резултати спрямо периода преди кризата.

Най-голям е ръстът при продажбите от онлайн супермаркетите за хранителни стоки – 100%. Следвани от спортните стоки и уреди, където ръстът е 80 на сто.
При продажбите на електроника и компютри увеличението е 60%.

Хората запазиха традицията от COVID кризата да плащат с карта. Все повече избират този начин за плащане без значение дали става въпрос за пълна количка с продукти или за 1-2 краставици.

В тази търговска верига отчитат най-сериозно увеличение на плащането с карти през 2020 година. Тогава над 35% от оборота е минал през ПОС терминалите. Тенденцията се задържа и през тази година. През 2021 - вече надхвърля 37%.

„Нагласата на хората, начинът им на пазаруване се видоизмени значително. Определено посещават по-малко магазина, но пазаруват повече. По-редки посещения - по-голяма сума при плащане“, казва Янислав Стойчев, главен финансов директор.

Все по-рядко се броят пари на ръка. За клиентите плащането с картата вече е нещо обичайно.

София държи първото място по плащане с карти, но, оказва се, че има и квартали отличници. В магазините на хранителна верига в "Гео Милев-Изток" и "Драгалевци" през карти минава почти 50% от оборота. На опашката е "Дружба" - под 22 на сто.

И макар че има разлика когато избираш хранителните продукти на място в магазина и от дивана вкъщи, тъкмо при електронната търговия с тях се отчита най-сериозен скок.

„Потребителят вече не пазарува линейно - харесва си нещо и отива до магазина да го купи. той на практика прескача от една точка на контакт към друга. От едно устройство на друго устройство. Имаме онлайн продуктови категории, които бележат ръст от дори над 100% като продажбата на хранителни продукти.  Има водещи онлайн супермаркети с около 250“, казва Жанет Найденова, Българска е-комерс асоциация.

За първи път оборота на електронната търговия у нас надхвърля 2% от БВП. Очакванията са да продължат да растат и плащанията с карти във физическите магазини.

Тенденцията през 2021 е хората да посещават по-рядко хранителните магазини, но за сметка на това купуват повече.

БТВ Медиа Груп" ЕАД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да ще научите повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Моля, запознайте се и с нашата Политика за поверителност. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Научи повече