45 години в морето: Какъв е животът на кораб?

Винаги е сложно, просто започваш да вярваш в Бог, разказва главният механик Слави Пешков

Снимка: btvnovinite.bg

btvnovinite.bg

Публикувано в  08:41 ч. 29.07.2017 г.

Морското училище във Варна е дало първите стъпки към морето на хиляди български моряци. Един от тях е изпълненият с любов към професията и колегите си Слави Пешков.

Днес на 70, главният механик Слави Пешков прекарва целия си трудов стаж – 45 години, в морета и океани.  Веднага след като завършва Морското училище, започва работа в Българския морски флот. По думите му животът на моряка e труден, романтичен и благодатен. 

„Плащат ти това, което заслужаваш. Аз съм получавал и по няколко цента на ден, и по сто долара на ден, но друго е самочувствието, когато можех да се върна и с една заплата да си купя жилище”, казва той.

Всъщност жилището му отнема 25 години труд. Повечето време – далеч от съпругата и сина му. „Едно време нямаше комуникации, имало е случаи по 7-8 месеца не се чуваме, ние не знаехме нищо”, спомня си Слави.

Но пък морето го среща с всякакви хора, което го прави истински щастлив. Пътувал е с търговски кораби от цял свят и екипажи от всякакви националности.

„Няма по-добри от българските моряци всъщност. Най-интелигентни са, толкова умни хора не съм срещал”, категоричен е Слави Пешков. Главният механик оцелява и в технически аварии, и в пожари. 

„Горял съм многократно, потъвал съм, да не говоря, като се чупят машините. Винаги е сложно, просто започваш да вярваш в Бог. Пожарът беше хубав от друга гледна точка – най-невзрачният в машината, най-дребният беше най-отпред. По друг начин видях хората”, отбелязва той.

Срещата с различни хора, места и събития те оформят като личност, казва Слави. Въпреки позитивизма и любовта към професията главният механик има и тежки моменти.

„Най-тежко е, когато се налага в машинния журнал да напиша: „Днес от сърдечен удар почина…трите имена”. Изписвал съм, превозвал съм после мъртвия”, споделя Слави.

Критично е и в буря в открито море. „Не знаеш вече закъде пътуваш, всички сме се вкопчили за нещо. Имаше един случай – помполитът, който е най-подготвен по политическата част, допълзява до горе до мостика: „Вие какъв курс държите?” – „Ленински, другарю”, разказва главният механик.

Спомня си на няколко пъти, че чуждите работодатели оценявали труда му с бонуси. „Италианците цяла заплата ми даваха за благодарност, една заплата е 7000 долара, по дяволите. Просто викат: „Почерпи се”, англичанинът вика: „Да си купиш парфюмерия”, допълва той.

Некоректни обаче били част от българските компании. „Български чорбаджия, български кораб, български екипаж, български флаг отзад - и не ти плащат – не само на мен и на другите хора, и няма на кого да кажеш”, посочва Слави.

Главният механик се разтоварва, като пише есета. Рисува картини и икони – една от тях е на борда на баркентината „Калиакра”. „Не може да си бил в морето и да не си вярващ, иконата е нещо важно”, подчертава Слави.

Въпреки премеждията, ако днес трябваше да избира, Слави Пешков отново щеше да избере моряшката професия.

Малко под 3000 студенти се обучават в момента във ВВМУ „Никола Й. Вапцаров". От 1 септември се надявам да станат над 3000, каза флотилен адмирал началникът на ВВМУ проф. д.в.д. Боян Медникаров в предаването „Тази събота” по bTV.

20-25% от състава на училището са дами. „Смятаме, че нашето училище е прекалено мъжко и затова правим всичко възможно да увеличим броя на дамите. Те се справят прекрасно, много са мотивирани”, отбеляза Боян Медникаров.  

„За разлика от другите университети в България, ние нямаме проблеми с нашия прием”, каза той.

„Нашите студенти много често работят на кораби под чужд флаг, но те живеят в България, привнасят брутен вътрешен продукт в България. Между 500 милиона и 1 млрд. долара влизат от морските хора”, каза още началникът на ВВМУ.

БТВ Медиа Груп" ЕАД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да ще научите повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Моля, запознайте се и с нашата Политика за поверителност. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Научи повече