Дръзки и Хамидие

Дръзки и Хамидие

btvnovinite.bg

Публикувано в  10:48 ч. 16.11.2012 г.

След възстановяването на българската държава още през лятото на 1879 г. с помощта на Русия се поставят основите на българския военен флот. През последвалите години флотът започва да се изгражда в материално и техническо отношение под влиянието на френската военноморска мисия, пристигнала в България в края на ХІХ в.

След погрома над българите в Македония и Одринска Тракия по време на Илинденско - Преображенското въстание, българската държава пристъпва към ускорено превъоръжаване на армията за бъдещата война с Османската империя. Модернизацията обхваща и флота. На френската фирма ,,Шнайдер и Сие“ е възложена поръчка за доставката на модерни торпедоносци. До 1908 г. в строя влизат и шестте еднотипни кораба с имена ,,Смели“, ,,Храбри“, ,,Дръзки“, ,,Шумни“, ,,Летящи“ и ,,Строги“. Построени в корабостроителницата в Шалон сюр Сон. Торпедоносците са с водоизместване 97,5 т, дължина 38 м и широчина 4,40 м. Оборудвани с по два парни котела, благодарение на които достигат максимална скорост от 26 възла и автономно плаване от 500 мили. Въоръжени са с по три торпедни тръби, калибър 450-мм и по две 47-мм оръдия ,,Шнайдер“. Екипажът им е от 25 до 30 матроса командвани от двама офицери.

По време на Балканската война 1912-1913 г. българският флот е изправен пред задачата да се бори срещу превъзхождащия го многократно турски черноморски флот. Турските кораби имат за задача да подсигуряват левия фланг на османските войски в Тракия и да блокират и бомбардират българското крайбрежие, поддържайки опасността от десант на българския бряг. Паралелно с това турските военноморски единици подсигуряват единствената линия през румънското пристанище Кюстенджа за Цариград за доставки на военни материали от Германия. На 7 ноември в щаба на флота се получило сведение, че от Кюстенджа за Цариград тръгват два товарни кораба натоварени с военнни материали за турската армия. Информацията се потвърждава и от българските брегови постове, които локализират движението на турски военни кораби край Калиакра. Разполагайки с нужните сведения българското флотско командване веднага издава заповед торпедоносците да излязат и заловят или потопят вражеските кораби. В допълнение на оперативната директива е разпоредено да не се чакат други нареждания, а да се действа според обстоятелствата. Бойната груба се състои от 4 миноносеца - "Летящи", "Смели", "Строги" и "Дръзки", командвани от капитан II ранг Димитър Добрев. Според плановете българските кораби трябва да пресрещнат турския конвой пред българското крайбрежие В 22:30 отрядът, състоящ с флагман "Летящи" излиза през северния проход на минното заграждение и при пълна светомаскировка се отправил да пресече пътя на конвоя. Половин час след полунощ на 32 мили от Варна, в дясно от курса бил забелязан силуета на голям кораб. Българите разбират, че срещу тях е един от крайцерите "Хамидие" или "Меджидие". Така на 7 срещу 8 ноември миноносците срещат турския бронепалубен крайцер "Хамидие", който ескортира транспорта. Корабът "Султан Абдул Хамид" или Хамидие е спуснат на вода на 25 септември 1903 г. Турският боен флагман Хамидие е клас лек бронепалубен крайцер кръстосвач с водоизместимост 3830 тона и дължина 110,4 м. Снабден с 2 парни машини с обща мощност 12 000 к.с., 6 котли осигуряващи максимална скорост от 22 възела. Наличен екипаж от 302 души и огнева мощ от 2 x 152 мм оръдия; 8 x 120 мм оръдия; 6 x 47 мм оръдия; 6 x 37 мм оръдия; 2 x 450 мм торпедни апарата. Хамидие има възложена задача да заплашва и нанесе разрушения на Варна и Балчик с артилерията си, както и да подсигури турските военни транспорти по Черно море. Въпреки неравното съотношение в силите и огневата мощ, българите решават да атакуват и в 00:40 е подаден сигнал за атака. Пръв атакува флагманът "Летящи" от 500 - 600 метра, но торпедата не попадат в целта, тъй като "Хамидие", командван от блестящия капитан Хюсеин Рауф бей един от най-добрите турски капитани, маневрира успешно и избягва торпедата. В отговор на атаката крайцерът открива стрелба по българските кораби, най-вече по "Смели" изстрелял торпедата си от 300 м. и "Строги", който ги пуска от 100 м. Независимо от близката атака торпедоносците не успяват да поразят целта. В хода на боя "Смели" е засегнат от турски снаряд избухнал наблизо, с повредено рулево устройство корабът започва да се върти надясно и изчезва от погледа на следващия го "Строги". Подложени на силен артилерийски обстрел в продължение на половин час матросите на „Смели” поправят пораженията и чрез ръчно управление се отправят към сборния пункт след атаката. Изваждането от строя на един от българските торпедоносци създава твърде критична ситуация, тъй като в боя се включват и притеклите се на помощ поддържащи турски кораби. В този върховен момент на изпитание, "Дръзки" командван от капитан I ранг Георги Купов, въпреки ожесточения турски огън самоотвержено се приближава на разстояние от 60 м. и от упор изстрелва торпедо. Турският бронепалубен крайцер е улучен в носовата си част, взривът на българското торпедо отваря голяма около 10 метрова пробойна и му нанася тежки поражения. Хамидие е спасен от потапяне единствено от пристигналите по време на боя и включили се в него четири турски контраминеносци. След битката повреденият турски крайцер е ескортиран полупотънал до Цариград, безславно движейки се със задницата си напред. Българските миноносци се оттеглят с 1 ранен на "Смели", пробит от стрелбата комин на "Дръзки" и дребни повреди, а турските загуби са от 8 убити, около 30 ранени и тежко поразен кръстосвач. Победата на българските моряци оказва огромен ефект върху дейността на турския флот в Черно море. Доставките от Кюстенджа са прекъснати, турските кораби започват да плават далеч от българския бряг, пристанищата Варна и Бургас се превръщат в сигурна база за доставките на българската войска и левият фланг на българските позиции край Чаталджа остава извън възможностите на турския флот за артилерийски обстрел.
 

БТВ Медиа Груп" ЕАД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да ще научите повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Моля, запознайте се и с нашата Политика за поверителност. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Научи повече