Три деца на всеки двадесет у нас страдат от дислексия

Само обединените усилия на учител, психолог и логопед могат да развият потенциалните им възможности

д-р Вергиния Николова д-р Вергиния Николова

Публикувано в  12:39 ч. 30.03.2010 г.
Дислексията е слабо позната у нас. Дори учителите в детските градини и първите класове не знаят какво да правят, когато се установи дете с дислексия. Д-р Вергиния Николова разказва за специалистите, които могат да помогнат на децата с този проблем.  

Три деца от двадесет страдат у нас от дислексия. Това е темата, която събра специалисти от четири страни у нас. Организатор на тази среща е логопедът Светла Бенина.

"Когато родителят разбере, че детето му има проблем при обучението, спокойно може да се обърне към специалистите в ресурсен център или да потърси логопед, психолог и да се консултира с тях. Специалистите по принцип са малко", отбелязва Бенина.

Много е важно децата с дислексия да могат нещо да правят добре, за да не пострада тяхното самочувствие. Само обединените усилия на учител, психолог и логопед могат да развият потенциалните им възможности.

"Открихме проблема при сина ми на 10-годишна възраст. Малко късно разбрахме, след като сменихме две училища. Учителите не проявиха разбиране, смятаха, че не може да се справи с материала. Позволяваха на децата да му се подиграват, че има трудности в писането и четенето. Сега два пъти седмично посещава логопед. Прави специални упражнения, грешките значително намаляват при писане. Той самия се чувства прекрасно. По-спокоен е. Учи с желание", разказва Венцислава Младенова, майка на дете с дислексия.

"При някои деца резултатите идват много бързо, когато си поставим ясни, точни, конкретни цели. И когато има обучение с действие, с движение, както нашите колеги работят с музика. Това мотивира децата по-бързо усвояват и преминават бариерите, които са пред тях за научаване", обяснява Светла Бенина.

"Аз съм музикант и учител на деца в начално образование. Работя по проект за помощ на деца с дислексия. Музиката може да бъде ключа за решаване на психологични проблеми. Понякога децата с дислексия свирят много добре, дори по-добре от другите деца. Имам ученик барабанист с дислексия. Той е на 11 години. Свири много добре. Макар че не е добър в другите предмети, той е добър в музиката, която преподавам", обяснява Тугру Кая.

"Музикалното образование, за което говори колегата, е много ценно, защото то дава възможност на децата да придобият самочувствие, което училището им отнема. В музиката има ритъм. В речта и писането също има ритъм. Например сричките. Това им помага по-нататък да овладеят и писмената и устната реч. Когато са успешни по музика, това им дава възможност да не се обезкуражават напълно. Дава им имидж в очите на другите деца. И това е много хубаво", твърди и Ива Бонева, директор на центъра "Приобщаващо образование".

БТВ Медиа Груп" ЕАД използва бисквитки и подобни технологии, включително и бисквитки на/от трети страни. Можете да продължите да ползвате нашия уебсайт без да променяте настройките си, получавайки всички бисквитки, които сайтът използва, или можете да промените своите настройки за бисквитки по всяко време. В нашата Политика относно бисквитките ("cookies") можете да ще научите повече за използваните от нас бисквитки и как можете да промените своите настройки. Моля, запознайте се и с нашата Политика за поверителност. Ползвайки уебсайта или затваряйки това съобщение, Вие се съгласявате с използването на бисквитки от нас.

Научи повече