Не се изключва и възможността за технически отказ в управлението на машината
Данни за това обаче засега няма. Самолетът е бил нов, произведен 2010 година. В деня на инцидента пилотът, който пристигнал от Ихтиман, направил четири полета над Приморско. При първите три е превозвал туристи за разходка над района.
„Четвъртият фаталният полет е изпълнен над самото летище, на височина 500-700 метра, при което, по данни на очевидци, са изпълнявани елементи от фигурния пилотаж. Самолетът не е пригоден за изпълнение на такива фигури.
Машината със значителна вертикална скорост пада, подчертавам пада върху полосата, защото първоначалната версия беше, че е станало при кацане. Кацане няма и опит за кацане няма. Самолетът пада върху полосата, разрушава се конструктивно, разбива се, запалва се и изгаря", обясни Атанас Костов - директор, дирекция „Разследване на произшествията", МТ.
Професионалният път на загиналия 42-годишен пилот Стойко Люцканов
Загиналият 42-годишен Стойко Люцканов е управител на Българския въздухоплавателен център. Бивш военен летец е. Обучавал е пилоти на летище Ихтиман.
В материал, заснет преди месец, загиналият пилот споделя надеждата си, че когато станем член на Шенген, той и колегите му ще могат спокойно да извършват туристически полети в цяла Европа. Разказва и за потенциала с малките самолети да се показват на чужденците от въздуха наши забележителности.
В интервюто си Люцканов споменава още, че няма стратегия и добри регулации в областта на леката авиация.
От въздухоплавателната администрация са сигурни, че от тяхна страна контролът за техническото състояние на самолетите е на високо ниво. Подготвя актуализация на Закона за гражданската авиация. Основната идея е да се намалят таксите за леките самолети и да се регламентират най-леките въздушни спортове.
Според запознати Стойко Люцканов е провеждал трагичния полет като частен пилот.
Катастрофиралият самолет ТЛ2000 „Стинг” се води ултралек. От всичките 222 летателни машини, регистрирани в България, 37 са в тази графа. Според сайта за авиационна сигурност в последните осем години в света с този модел самолет са станали осем инцидента с 12 загинали.
Препоръка
От ГВА правят препоръката, когато се качвате на подобен самолет, да се поинтересувате от документ. Това ще Ви гарантира, ако не друго, че държавата е контролирало това превозно средство и че организацията е лицензирана.
Двама души загинаха вчера при инцидента с моторен самолет. Двуместната машина излетяла преди обяд от Ихтиман. В Приморско машината направила една туристическа обиколка в ранния следобед.
След втората обаче, при кацането, самолетът се запалил. Загинаха млад мъж от София на 24 години и 42-годишният пилот от Ихтиман. Докато пристигнат експертите от София, които ще огледат останките от разбилия се самолет, летището се охранява от жандармерия.