Полицията ще отнема принудително книжките на шофьорите с нарушения, които не са ги върнали доброволно. Това ще стане възможно до два месеца, когато ще заработи новата онлайн информационна система в МВР, в която ще се съдържат данните на водачите извън закона.

През миналата година почти 11 000 души са останали без контролни точки, сочат данните на "Охранителна полиция". Призивът на МВР към тези хора е да върнат книжките си, защото иначе ще последва принудително отнемане, което означава служител на реда да дойде в къщата ви и да ви отнеме талона за правоуправление. Новата онлайн система на службите трябва съвсем да ограничи възможността да се кара без книжка, защото ще се знае в реално време, независимо къде е спрян шофьорът, какви са нарушенията му и дали книжката му не трябва да се вземе още на момента.

Всъщност цялата тази процедура по ограничаването на водачите извън закона се задейства след инцидента с простреляния таксиметров шофьор преди 10 дни, когато стана ясно, че той е карал с 62 акта. По този повод днес шефове на таксиметрови компании се срещнаха с вътрешния министър Цветан Цветанов.

Таксиметровите шофьори да карат без колан, когато са с пътници, за да могат да се защитават при евентуално нападение, поискаха за пореден път от вътрешния министър представители на бранша. Освен това таксиджийте предлагат да ползват бус лентите на големите булеварди, защото и те изпълняват обществен транспорт.

Ние не си го измисляме, това са практики. В доста европейски страни такситата се движат в бус лентите и в други забранени улици, където има знак само за градски транспорт, обясни Румен Крумов, Съюз на таксиметровите водачи.

Основният въпрос на срещата беше как таксиметровите компании да проверяват шофьорите си, когато ги наемат на работа. МВР посъветва фирми да сравняват талона на кандидата с данните, които стоят на сайта на КАТ.

В сайта на МВР може да провери номера на свидетелството за управление, дали е с отнети точки и дали е валидно в момента на проверката, обясни вътрешният министър Цветан Цветанов.

От своя Министерство на транспорта пое отговорност също да направят сайт, на който пък да се проверяват разрешителните на таксиметровите шофьори.

Освен това таксиметровите компании са предложили да се създаде вътрешна честота между полицията и таксиметровите фирми. Така при инцидент такситата могат да са полезни на полицията. Всички тези идеи обаче тепърва ще се обсъждат и обмислят от експерти, а в решението дали таксита да карат в бус лентите трябва да участва и общината.