Момчета, за които гонките с коли са начин на живот казват, че повечето инциденти на пътя не са от участници в гонки - било то с мотори или автомобили, а от задрямали на волана шофьори.
Какво се случва в главите на нелегалните изпитатели на високи скорости?
Те излизат по тъмно. Понякога смущават съня ви. Но не го правят нарочно. Просто това е тяхната доза адреналин. При тези момчета количеството на бензин в кръвта загрява гумите така, че от тях да хвърчат искри. Но така че въпреки вихъра на скоростта, да не загубят усещането за разумно каране. Те са нелегалните изпитатели на високите скорости.
„Обичаме да караме, обичаме да го правим тук, да го правим навсякъде, но за съжаление в България няма други места, където да го правим, освен на улиците”, казва едно от момчетата.
За хората от кръвната група на Алекс няма специални места, където да изпробват мощта на колите. Прави се на писти зад Илиянци или просто на правите и равни отсечки, като добре познатата в Бояна. Това обаче им гарантира честа среща с униформените.
„Едно такова каране ни коства много премеждия с полицаи, каране по тукашното трасе не е пригодено, дупки има - хората идват тук да си чупят колите, само и само да не са на улицата”, казва Алекс.
Играта на гоненица с полицията обаче не е никакъв мотив да спре меренето на автомобилни мускули в гонките.
Гонките са мерене на егото на хората
Печелил се рейтинг. Винаги било приятно да натриеш носа на човек, когото не познаваш, казват момчетата.
Трепват ти краката, адреналинът се качва
Преди да се стигне до безразсъдството един въпрос натиска мислената спирачка - докъде може да настъпиш газта. До 285 км/ч. А зад волана - страхът е относително понятие.
"Не е до колко бързо караш, въпрос на преценка - да спреш и да пропуснеш, това за мен е 99 процента задължително", казва едно от момчетата.
"На моменти всеки губи разсъдък. Моторджиите са опасни, но заспалите шофьори са още по-опасни", смята Алекс. Георги призова да бъде изграден полигон, където да могат да вдигат високите скорости.
Ще спрат ли гонките, ако има специална писта?
"Като цяло може би няма да спрат, но всички биха могли да се пренесат на такова място, ако мястото е сигурно и осигурено с медицински екипи, пожарна", каза в студиото на „Тази сутрин” гл. инспектор Антон Антонов, началник сектор „Пътен контрол”, ГДОП. По думите му в Германия има такива писти на стари летища.
На магистрала „Тракия” полицията е засичала кола, шофирала със скорост от 248 км/ч през нощта и това не е единичен случай. Наказанието е глоба от около 250 лева.
"Гонките се организират през интернет, местата в София, на които се случват са ясни. В близко време предстои инсталиране на видеонаблюдение на тези места", съобщи инспектор Антон Антонов. Маршрутите на патрулиращите полицаи преминават през критичните места. По думите на Антонов гражданите могат да сигнализират за гонките на тел. 166. Но при преминаващ бързо мотор полицаите обаче нямат право да го преследват, а трябва да предадат сигнал на следващ и да се организира операция. По думите на Антонов до май над 1800 мотористи са глобени за шофиране с превишена скорост.
В началото на лятото броят на жертвите от катастрофи с мотоциклети расте
Черната статистика за изминалата година е шокираща. Над 80% от пострадалите са под 40-годишна възраст.
Струва ли си рискът от безразсъдното каране?
Статистиката:
През 2010 година: тежки ПТП - 416, загинали - 40, ранени 425 души
До март 2011 година - тежки ПТП - 111, загинали - 9, ранени - 118.
Доктор Неди Цекулов е шеф екип в „Пирогов”. Той е лекарят, който се бори за живота на пострадалите от тези катастрофи. Казва, че с откриване на сезона е започнала „епидемия” от мотористи, защото не минава ден, в който да няма пострадал при ПТП с мотор.
Травмите при тези катастрофи са изключително тежки, най-често обаче се наблюдават сериозни наранявания на крайниците
В дългогодишната си практика доктор Цекулов не е имал случай с пациент над 35 години. А днес лекува 15-годишено момче, ударило се с мотоциклета си в автобус. Друг моторист е с ампутирана ръка, под въпрос е дали ще успеят да спасят и крака му, а момчето е на 28 години.
„Те млади хора вместо тепърва да се радват на живота ще останат в известна степен инвалиди”, казва лекарят
Доктор Цекулов разказва за случай, в който ампутиара крак на пациент, а не след дълго пострадалият си слага протеза и отново се качва на мотоциклета.
Най-известният ни състезател по мотоциклетизъм Мартин Чой е носител на много международни награди и титли. Въпреки, че е професионалист той избягва високите скорости в градa, защото обстановката и настилката е коренно различна от тази на пистата.
„Много хора не знаят как да реагират в даден момент"
"Те всички излизат с тия нови мотори, дават газ, те са силни мотори, но като стане нещо - не знаят как да реагират. Не можеш да реагираш при дадена ситуация, както ще реагираш на писта. На пистата нямаш бордюри, нямаш дървета, нямаш стълбове и от тази гледна точка сме по-обезопасени. Докато самият асфалт не дава възможност на дадения пилот да реагира. Много от пилотите тук се шашкат, натискат рязко спирачката, моторът изчезва и после идват последствията - удар в кола, удар в стълб, дърво”, казва Чой.
Според него всеки любител ще се почувства по-удовлетворен, ако подкара мотоциклета си на писта дори за няколко часа. След края на сезона Чой и неговият екип ще организират специално обучение за непрофесионалисти. Целта е любителите на високите скорости да се научат да реагират по-добре в извънредни ситуации на пътя.
„Много е важно всеки един, който се качва на такъв мотор е да се качва с респект към него - винаги трябва да знаете, че те крият много голяма опасност”, предупреждава Чой.