Километрични опашки блокират втори ден границата с Турция, в разгара на активния летен сезон. На пункта, за да провери каква е ситуацията, бе нашият репортер Мария Савкова.

Денят тук беше изключително изнервен, особено за стотиците чакащи шофьори на ТИР-ове, които прекараха дълги часове на опашка в жегите. Най-страшно стана по обяд - от българска страна се изви 2-3-километрова опашка, а колона от още 15 километра чакаше от другата страна, за да влезе в България. Само в тези няколко часа по обяд наш екип тук изброи поне 500 чакащи камиона.

Остава един много важен въпрос - защо това се случва вече втори ден. Всеки, разбира се, има своя версия. Най-любопитната от тях обаче е заговор, саботаж или умишлен бойкот. Дори, според ръководството на Свиленградската митница, е твърде възможно, митничарите така да си връщат, образно казано, заради показните арести тук миналата седмица - в операция "Граница” на 1 юли, на "Капитан Андреево” бяха арестувани шестима служители, по обвинение в рекет и прикриване на контрабанда. Мненията на всички страни по темата, записа нашата кореспондентка Мария Георгиева.

Случайно или не, но опашките от камиони на „Капитан Андреево” започнаха да се образуват преди седмица, когато на пункта спецполицаите показно арестуваха няколко гранични полицаи и митничари.

"Възможно е да се е получил стрес. Все пак да седиш три часа с вдигнати ръце и пътникопотокът да те гледа - явно, че има някакъв стрес у служителите”, смята заместник-началник на ГКПП "Капитан Андреево” Румен Митев.

Друга причина  за задръстванията, според Гранична полиция, е липсата на хора. През последните години на пункта имаше няколко вълни от съкращения, но досега, дори и в намален състав, служителите се справяха.

"Хората, има някаква уморяемост у тях. Дванайсет часа на крака - това е нещо неприятно. А плюс това, при тези огромни жеги – знаете, че на този човек му е необходимо поне на два-три часа поне 10 минути почивка. Въпреки това се стараем от 350 до 400 камиона на смяна ние да прекарваме. Това са неимоверни такива - свръхусилия на служителите”, каза още Андреев.

Персонални неволи на българските гранични власти образуваха опашки и от турска страна, заради което на пункта днес пристигна и валията на Одрин. Официално, страната ни е информирала съседите, че "Капитан Андреево” работи почти на 100 % от капацитета си. Максималният брой на товарни камиони, които могат да бъдат обработени на пункта е 800 за денонощие. Внушителната цифра обаче съвсем не радва шофьорите, които, за да станат част от статистиката, чакат по 12 часа, а фирмите търпят загуби.

Дали служителите на "Капитан Андреево” са работили на пълни обороти, ще покаже вътрешната проверка на Агенция митници, започнала днес на пункта, заради отправени вчера обвинения от страна на Гранична полиция, че проблемът е нов софтуер на кантара. Новата система обаче работи вече почти месец и до миналата седмица - без проблем. От митницата са категорични, че ако  се докаже, че техни служители са саботирали умишлено работата на пункта, ще има нови уволнения..

В ранния следобед беше нормализирано движението през Лесово. Пунктът там беше блокиран вчера от полицейската операция "Граница", насочена срещу подкупните митничари. Допълнително напрежение създаде и пренасоченият поток от товарни камиони от "Капитан Андреево”.