От тези складове тръгват доставки от месо, млечни продукти, варива, зеленчуци, консерви, яйца към кухните на детски градини, болници и затвори в цялата страна. Камионите на фирмата са на дизел, а той от нова година ще е с нова цена.

"За последния месец ние имаме 75 000 километра изминати, за да доставим хранителните продукти. Това е 12 стотинки на килограм готова продукция", обясни Ивайло Пандов, управител на склада. Той казва, че фирмата му ще поеме разликата в цената на горивата за 1-2 месеца.

След това цените на хранителните стоки ще поскъпнат. Детските градини и пенсиите обаче ще се наложи да правят икономии в менютата, за да могат да се вместят в цената, определена от държавата.

Сред горивата най-голямо ще е поскъпването на метана. С него работят почти всички таксита.

Въпреки това таксиметровите фирми не са единодушни за това дали ще вдигнат цените. Според едни поскъпването ще бъде неизбежно, ако цената се увеличи с над 4 стотинки за литър. Според други няма как да скочат цените, защото ще загубят клиентите си.

Автобус на градския транспорт в столицата харчи средно по 50 литра дизел на 100 километра, а на ден изминава до 400 километра, обяснява управител на транспортна фирма. Затова го питаме как ще се отрази стотинка и половина по-висок акциз на това гориво от 1 януари.

"На международните няма да се отрази, защото повечето от международните превози зареждат в чужбина. Би трябвало да се отрази на градския и на вътрешните превози, но няма да е фатално", смята Миролюб Столарски.

По думите на Столарски фирмите масово ще поемат за своя сметка увеличението. Той напомни, че цената на билетчето в София не е променяна от 2008, въпреки че дизелът от тогава насам е скочил с 45%.

Още при обявяването на проекта на министерството на финансите за нов акциз върху природния газ за отопление, енергийният регулатор предупреди, че това ще се отрази на цената на парното.