Точно преди 40 години България загуби една от най-талантливите си певици - Паша Христова. При трагичната самолетна катастрофа на Летище София в пламъците загиват 30 души - известни музиканти, млади танцьори и авиатори.

Преди 5 години оцелелите от тази драма застанаха пред камерата на bTV, за да разкажат спомените си за онази кошмарна вечер. Припомнете си откъс от филма на Миролюба Бенатова и Емил Дилчев, които тогава за първи път стигнаха до автентични документи от разследването, до заключението на следователите и разкриха защо по този случай никога не е имало съдебен процес.

"Ние тръгнахме от пред читалище "Аура" с един рейс и всички, целият танцов състав, запя една песен. Не мога да си спомня точно коя беше тази песен. И тази песен след това остана недопята", спомни си музиканта Румен Сираков.

"Когато самолетът излита, той се накланя на едната страна

Баща ми прави опит да изправи самолета с обратен волан, но вместо да бъде изправен самолетът, той се накланя още повече, чупи се крилото и самолетът пада на няколко метра, след като е излетял от земята", разказа сина на пилота на самолета Красимир Луканов.

"Събудих се. Тъмно. Мрак. Куфари. Викове. Писъци", спомня си музикантът Димитър Симеонов.

"Пламъкът, който е дошъл отпред, откъм летците, ме е ударил в лицето - аз съм се постарала да предпазя лицето си и затова са ми изгорели ръцете", каза Янка Рупкина.

"По седалките. Може и по трупове да съм газил, нали в тая суматоха, не мога това да си спомня. И на самолета намерих отгоре вече Льонка, една от танцьорките. Аз не видях, че й няма единия крак. Само я пуснах от самолета", допълни Румен.

"Аз, още като се видях, понеже винаги обичам да си казвам по-тежкото и си казвам: "Ей, на 20 години без два крака!", каза Лени Драшанска.

"Аз бях на върха тогава и оттогава - надолу всичко

Някак си вътрешно нещата се промениха много... Аз мислех, че съм най-големият певец на България, на Европа или че ще стана, но за съжаление не станах”, призна Борис Гуджунов. На въпрос дали това го е ощетило емоционално той отговори: "В началото не толкова, инатът, вътрешният хъс ме спасяваше, но след като се оказа, че тая болест, дето ме е хванала, е много коварна болест и като те разрушава парченца по парченца, се оказва, че си безсилен, просто не може да се пребориш с нея и затова така се получи в крайна сметка”. Сподели, че много му се пее, но „физически вече не съм в ред. Просто нещата не са така, както по-рано. Едно пресипване, изглежда от сърдечната операция, от белия дроб, вода събирам, ей такива неща, които пречат, много пречат и не си пълноценен”.

"Така се потули работата. Дълги години никой не знаеше. Все бяха "Тихо, не говорете!” И така остана. А си отидоха такива прекрасни музиканти", каза Димитър.

"Аз бях включен в екип на група следователи. Много сериозно беше отношението към тази трагедия. Работехме в екип някъде около 10-12 души следователи. Делото беше на контрол на главна прокуратура и се стараехме да изясним най-дребните и противоречиви факти”, заяви следователят Никола Господов.

Изводите, до които е стигнал екипът, е, че има извършено престъпление, "небрежно изпълнение на служебните задължения от ръководните технически лица в ДСО "БГА Балкан" и затова 5 души от тях - ръководителите, не всичките, от тези, които бяха участвали в подготовката на полета, бяха предадени на съд. Този самолет "ИЛ-18" е бил в редовен годишен ремонт, генерален, основен ремонт. Длъжностните лица са подписали, че той е напълно в ред и са разрешили полет. А причината се оказа в крайна сметка много елементарна. При такъв основен ремонт е било запланувано да се сменят въжетата на елероните, които водят към кормилото на самолета. И така са били свързани въжетата на елероните, че образно казано, ако сте водач на автомобил и искате да завиете наляво, воланът ви дава надясно. Ако бяха си направили труда да свържат правилно въжетата на елероните, нямаше да стане тази катастрофа”, подчерта следователят.

Подписвате едно обвинително заключение с мнение за съд срещу петима души. След това обаче делото е прекратено: „По икономически причини. Самолетът е застрахован. Купен е от тогавашния Съветски съюз, примерно за 600 000 рубли, а беше застрахован, доколкото си спомням, за 1 милион долара. И тъй като при случаи, когато има виновни лица, застрахователните компании според мен имат право на регресен иск и, за да бъдат спестени пари на държавата, смятам, че това е единствената причина – икономическа”, каза Господов.

"Седите пред един, който е причинил смъртта на доста хора. Съжалявам”, каза обвиненият Милко Марев.

"Самият факт, че са вързани не така, както трябва, говори, че е допусната грешка. Толкова е ясно. Грешка, която струва много скъпо, която е могла да се установи от десетки хора. Аз през цялото време съм бил на самолета. И какво като съм бил? Що не съм видял? И най-жалкото е, че толкова хора сме гледали и не сме видели нещо съвсем елементарно", допълни той

"Друго е, когато усещаш живота, когато излезеш навън, когато имаш допир до нещата, до изкуствата, до хората.  И когато съм оставала без цел и без стимул, съм се чувствала ненужна и на себе си", каза Лени Драшанска.  

"Човек не може да избяга от съдбата си! Никога! Каквото е писано - това е", смята Румен.

"Плачех, че не мога да изтичам, само сънувам но и по-рядко ми се случва да сънувам, че тичам", допълни Елена.