"В категоризацията влиза преди всичко да бъде луксозен превозът на пътници. Набляга се в категоризацията повечето на лукса, отколкото на сигурността. Нашата идея беше, като се направи, примерно, категоризацията се предложи от превозвача, да се махне поради финансовата криза. Горе-долу това е едно натоварване на превозвачите с около 200-250 лв. в зависимост от коя категория ще защити от автобусите”. Така коментира председателят на Българска асоциация на сдружението в автомобилния транспорт (БАСАТ) Миролюб Столарски темата за искане отпадането на категоризацията при автобусите, които превозват деца.
"Става дума, че ние предложихме да има по-стриктни мерки за хората, които ще возят деца. Значи, аз искам да ви кажа, че един автобус, който е 30-годишен, може също да има 4 звезди, т.е. най-високата категория. Междуседалковото разстояние да бъде между 70 и 85 см между седалките, да има микрофон до шофьора, да има тоалетна, това са 4 звезди. За една звезда не е нужно да има тоалетна. Това нещо не защитава пътниците, т.е. това не е сигурността”, смята той.
"В тази криза точно затова бяха превозвачите, да се, как да ви каже, да се махне това категоризиране и да се спестят 200-250 лв. Беше компромисен вариант, което е истината. Аз говоря като един от превозвачите, които имаме добър дял в превозите в България. Тъй като пък за сметка на това се намалява, ако няма тази категоризация, се намалява качеството на услугата, волю или неволю. В България е трудно да се каже колко е целият автобусен превоз”, призна Столарски.
"Има собственици на фирми, които са с малко на брой превозни средства, с един или два, в които не отделят достатъчно внимание по безопасността на движението. Всеки автобус е снабден с тахограф, на който се регистрира във всеки момент с каква скорост се движи превозното средство. И собственикът е длъжен да проверява, за да гарантира безопасността. Това е големият проблем и ние трябва да се борим.
Продължаваме и сме го поставили на срещата на браншовите организации с Министерството на транспорта и специално с автомобилната администрация, защото всички ние участваме в този процес и никой не знае кой ще участва, при едно ПТП кой ще пострада. Така че борбата за намаляване на предпоставките за ПТП и повишаване на сигурността по пътищата е, така да се каже, задача на всички”, смята Койчо Русев, който е член на управителния съвет на Асоциация за международни превози и пътища.
"Аз лично съм се обаждал на собственици на фирми, за да ги предупредя как карат някои от техните шофьори. За съжаление, има неразумни хора”, добави той.
"По въпроса за категоризацията. Вчера ние проведохме нарочно съвещание по този въпрос, съвместно с автомобилната администрация, с браншовите организации. И аз участвах като член на Управителния съвет на АЕБТРИ. Като цяло всички се обединихме около това, че подкрепяме министъра на транспорта с оттеглянето на закона.
Считаме, че е важна мярка, считаме, че трябва да се вземат още мерки по отношение сигурността на превоза на децата. И тази категоризация може би трябва да засегне всички, които извършват специализирани превози с деца. Това е изключително важно. Взехме решение във връзка с икономическата криза, Управителният съвет в оперативен порядък, ще го оформим като редовно заседание, да намалим таксата с 20%”, съобщи още Русев.