80 на сто от локомотивите и вагоните на БДЖ са с изтекли сертификати и са опасни за пътниците. Това реши Софийският административен съд. Според съда, съвсем малка част от жп парка на държавата в момента е безопасен за пътниците, обобщава Канна Рачева. Така е и според закона, защото сертификат по закон се издава на всеки пет години. След това, всеки един вагон и локомотив, даже и най-модерните и най-новите у нас са опасни.

Сега изходите за БДЖ са няколко - да обжалва това решение във Върховния административен съд, да спре движението на опасните влакове до издаването на нов сертификат или да подмени 80 на сто от жп парка на държавата. В последния момент днес БДЖ успя да внесе жалбата във Върховния административен съд.

Никой не гарантира на пътниците, че се возят в безопасни влакови композиции. Но, повечето от тях нямат изход и се качват. И възрастните хора, а и студентите - заради по-ниските цени

Транспортният Министър Цветков каза, че не допуска вагоните да останат на място. Той обясни, че БДЖ оспорва необходимостта да се подновяват сертификатите на всеки пет години.

„Тъй като нямат отношение към сигурността, това не са технически прегледи за движение по железния път, технически прегледи се извършват ежедневно на вагоните, така че вагоните са безопасни, не се притеснявайте. Аз не мога да коментирам решение, което не съм прочел все още, но каквото е решението на съда, ще се съобразим разбира се”, коментира транспортният министър Александър Цветков.

До края на деня обаче БДЖ успя да подаде жалба във Върховния административен съд. Въпросът според тях е, защото има такъв сертификат?

„В обжалването държим да се прегледа европейската нормативна уредба. Там не е предвиден подобен срок в който ще изтече сертификата. Защото БДЖ е превозвач и превозва и чужди вагони за които няма такъв сертификат, какво означава това БДЖ да спре дейност, или да превозва само чужди вагони. Какво означава това?”, коментира Пенчо Попов, изпълнителен директор на БДЖ.

В момента компанията няма финансова възможност да обнови жп парка си. Очаква се помощ от Евросъюза.

Отговор на въпроса ще се движат ли българските влакове ще получим в края на годината. Най-късно в началото на 2011. Тогава Върховният съд ще излезе с решение и то ще бъде окончателно.