Близо 90 % от асансьорите у нас не отговарят на европейските стандарти. Те са най-стари в панелните жилищни блокове. Някои от тях са на по 50 години.

Голяма част от старите асансьори в жилищните сгради са морално остарели - на по 30-40 и повече години, но продължават да превозват хора. Подмяната на кабините с изцяло нови струва между 25-30 хиляди лева, средства които са непосилни за голяма част от жилищните сгради, но и учреждения.

Предупредителни надписи "Внимание! Не претоварвай, опасност от пропадане!" са често срещани. Особено в старите панелни блокове, както и в жилищните сгради в центъра на София. Електрическите ретро асансьори до края на годината трябва да бъдат преустроени, обясниха от държания технически надзор.

"При експлоатацията им, ако не направим това преустройство, са възможни съвсем сериозни злополуки с тях, дори смъртни случи", обясни Ангел Ангелов от Държаната агенция за метрологичен и технически надзор.

Такива асансьори в София има около 200, а в останалата част на страната не повече от стотина. Каква част от тях са готови да спазят крайният срок все още не ясно. Иначе над 70 % от превозващите кабини у нас са морално остарели.

"За възрастта на асансьорите няма ограничение. Единственото условие е да са технически изправни", обясни още Ангел Ангелов.

Асансьорите в ЕС, които са произведени 1900 година също не отговарят на директивата за асансьори, защото тогава не я е имало, но продължават да бъдат експлоатирани.

Част от по-големите производители и вносители на асансьори обаче са сериозно обезпокоени от начина, по който се осъществява контрола. Според Валентин Маринков у нас има десетки хиляди опасни асансьори.

Друг проблем при по-старите асансьори е липсата на устройство, което да контролира товара. В такива случи предупредителните надписи са единствената застраховка. И все пак част от ретро асансьорите са истинско бижу - а в някои случаи дори атракция за пътниците.

У нас има около 120 000 асансьора. От Държавната агенция за метрологичен и технически надзор ни увериха, че контролът е железен и място за притеснение няма. Отново от там ни обясниха, че европейските стандарти не са задължителни, те имат само препоръчителен характер.