Нито един от телефоните за връзка с общината във Видин не работи, защото са спрени от няколко седмици, тъй като не са плащани. От 15 септември не работят и светофарите. Когато над Дунав се мръкне, пешеходната алея край реката потъва в мрак, защото на общината й е спряно токоподаването.
Сметките на общината са запорирани и градът не разполага със своя местен бюджет. Оцелява само на държавна субсидия и то само защото законът забранява тези пари да бъдат запорирани.
Финансовата драма започва, след като общината е осъдена от две фирми, ощетени от строителството на Дунав мост 2.
Община Видин е изправена пред безпрецедентна криза с боклука. Концесионерът на чистотата все още работи, но не получава парите си и има пълното право да спре да чисти всеки момент.
Кметът на Видин Румен Видов подобно на телефоните, светофарите и осветлението край Дунав не работи. В момента е в отпуск и за нас остана неоткриваем.
"Северозападнала" България – най-бедният регион в Европа
Видин официално е най-бедната, обезлюдяваща се и застаряваща област в Европейския съюз. Само за последните 10 години е загубила една четвърт от населението си.
Северозападна България все повече започва да контрастира дори на фона на останалата България.
"Може да се каже, че северозападния регион не е имал равен шанс с другите региони", смята областният управител Пламен Стефанов.
Политиката на Европейския съюз да инвестира в периферните региони и да даде равен шанс за развитие на всички хора и територии не се случва у нас. Най-пресен е примера със 117 милиона евро по програма „Транспорт" за настоящия програмен период, предвидени от ЕК за подобряваното на условията за корабоплаване по река Дунав. Вместо в региона, за който се полагат, парите са пренасочени за строежа на софийското метро. Софиянци, трябва да са благодарни и на бедния Видин, когато започнат да ползват втория лъч на метрото.
В нито един друг регион в България инфраструктурата не е толкова лоша, колкото в Северозапада. Никъде в България не отнема повече време да изминеш дадено разстояние. Никъде не е по-малко логично да се прави бизнес и да се инвестира.
Най-прекият път от Видин до София е изоставен от години - проходът Петрохан. Този път е най-пряката връзка между Беломорието с Централна Европа. Но само заблуден чужденец би го избрал за трансгранично пътуване.
Пътят към Северозапада е трънлив и тесен. Не се разширява, а се кърпи. С тънък слой асфалт. А около кръпките остават дупките.
И ако условията за транспортиране не са отказали някой инвеститор, то липсата на газопреносна мрежа във видинско със сигурност ще успее. Видин и Габрово са единствените области у нас, които нямат газопровод.
Бизнесът във Видин е максимално затруднен дори административно. Териториалното звено на НАП, към което спада Видин, се намира във Велико Търново. Невероятно е, че се води териториално, а се намира по-далеч дори от столицата, на 370 км оттук и то по най-лошите пътища в България.
Друг подобен абсурд е механичното и твърде нелогично присъединяване на Ловеч и Плевен към Северозападния регион за планиране с център Видин. Така Ловеч и Плевен се оказват по-близо до центровете на останалите 4 региона за планиране, но не и до своя център Видин.
Изпаднал в дългогодишна изолация, Видин залага всички надежди на Дунав мост 2. След поредното забавяне на строителството, пусковият срок към днешна дата е през 2013 г.
Как фирма на роднини на депутат си присвои 850 000 лева
Булевард „Панония" във Видин е основната пътна артерия, която води към Дунав мост 2. През 2008 г. Община Видин решава да го ремонтира. Но от Министерството на регионалното развитие държат да направят надлеза за сметка на републиканския бюджет. Конкурсът се печели от фирма, която традиционно обира обществените поръчки в Северозапада по времето на Тройната коалиция. Фирмата е собственост на дъщерята на депутата от БСП тогава Тома Томов.
Във Видин обявяват, че големият булевард и надлеза най-после ще бъдат достроени, а гражданите очакват старта на големия проект.
Някъде през юли 2009 година на обекта пристига черен джип, а от багажника се стоварват няколко кирки и лопати. Така започва реконструкцията на най-големия надлез и булевард в града.
Имитацията на дейност с джипове вместо с багери не е случайна. Фирмата чака първия транш от държавата.
Когато парите идват джиповете с кирките си тръгват без да ремонтират моста, а софийската фирма наема видински подизпълнител въпреки изричното условие в конкурса да не използва подизпълнители. Местната фирма започва усърдна работа. Софийската фирма все обещава да плати, но така и не плаща. Така месец по-късно работата по моста е прекратена. Междувременно фирмата, която е усвоила 850 000 лева от държавата сменя собствеността си. Дъщерята на депутата Томов Стефка я продава на мъжа си Петър, а той от своя страна я препродава отново.
Така парите са откраднати, фирмата подизпълнител е излъгана, а Видин ще чака държавата да си прибере 850 000, за да получи ново финансиране за надлеза.
Случаят е даден на прокуратурата и тече разследване.
Кандидатите за кметския пост за проблемите на Видин
По тези и други проблеми дискутираха кандидатите за кмет на Видин в предаването "Тази сутрин". С Виктор Николаев разговаряха Герго Гергов (БСП), Павел Паунов (Обединение за Видин), Емил Лилов (Атака), Жоро Василев (Алтернатива за бъдещето на Видин), Владимир Тошев (ГЕРБ), Ирена Александрова (издигната от инициативен комитет), Венцислав Станев (РЗС), Цветан Ценков (Преображение за Видин), Личко Луков (БЗНС).
Вижте какво казаха кандидатите за кмет на Видин във видеоматериала