Километрични опашки от тежкотоварни камиони се образуваха на няколко външни за Европейския съюз граници, каквито са нашата със Сърбия и с Турция. Камиони чакат да преминат на "Калотина" повече от денонощие. Опашката от камиони е 6 км само от българска страна, а според шофьорите, от сръбска страна тя е двойно по-дълга.

От началото на годината всички камиони, които влизат и излизат през външните за Европейския съюз граници "Калотина", "Капитан Андреево" и "Лесово" трябва да подават допълнителна декларация "за сигурност и безопасност", по изискване на Брюксел. Начините за това са два - по електронен път или на място, чрез частни митнически агенти.

Подалите декларация по електронен път са единици, а болшинството от шофьорите на опашките твърдят, че не знаят нищо за новите регламенти, както и че в Европейския съюз подобно изкисване няма.

Средно около 24 часа се чака за минаване на границата на ”Калотина”. Много от шофьорите нямаха идея защо са на опашката. Имаше обаче и такива, които бяха по-информирани.

От Агенция "Митници” обясниха, че нужната декларация е Европейски регламент, който е в сила от началото на годината във всички държави членки и важи само за външните на общността граници.

"Очевидно, част от този бизнес не се е съобразил, въпреки нашите усилия за информиране и очевидно, не се е съобразил за законовото изискване за подаване на тези декларации по електронен път”, заяви Розалия Димитрова.

Подаването на декларация по електронен път става само, ако превозвачът има регистрирана в България фирма, както и валиден електронен подпис. Това важи и за чужденците. Без регистрация, плащаш на място на частните митнически агенти.

"Един път плащам спедиция - 32 лв., втори път тука още 20 евро. Плюс това винетка като си купиш не може да платиш на гише, а отиваш в банката, която ти взима пет евро за услугата, възмущава се Димитър Михайлов.

Освен срещу солените тарифи, превозвачите негодуват и срещу бавното обслужване. По думите им, средно обработката на документите на един ТИР отнема около 20 минути.

От Агенция "Митници" обясниха, че логиката на новата декларация за сигурност е тя да се подава по електронен път. Но докато това стане. няколко митнически бюра, които имат ексклузивни права да работят на пунктовете ще реализират огромни печалби. Общо на двата големи пункта има 27 митнически агенти, но само няколко имат гишета в самите гранични зони, от където минават повечето шофьори.

В парично изражение сметката изглежда така - днес в двете посоки, през двата пункта, са минали над 600 камиона. По 20 евро на всяка граница означава - 80 лева на ТИР или общо приходи за митническите агенти близо 50 000 лева дневно.