22-годишен автобус е бил на косъм от поредната голяма трагедия на пътя. С над 30 пътници на борда през прохода Петрохан, две от колелата на рейса падат в движение. Само ниската скорост и голям късмет спасяват хората. Автобусът е бил проверен от ДАИ на 23 юни, но по документи.
Инцидентът в Берковица дава да се разбере, че акцията на ДАИ не е засегнала основния проблем в сигурността на автобусния транспорт - фиктивните технически прегледи.
Собственикът на автобуса си обяснява инцидента с конспирация
„Според мене тези гайки, за да се развият и да паднат така, че шофьорът да ги събира една по една, има чужда намеса. С други думи тук е пипната човешка ръка”, коментира Евгени Соколов.
Според него инцидентът е предизвикан от нелегалните превозвачи в Берковица. Те са във война с лицензираните фирми като неговата.
Властите губят изцяло битката с незаконните превозвачи
На гарата в Берковица шофьори на леки автомобили без лиценз за превоз причакват и отклоняват пътниците от редовните автобусни линии. Един от тях предложи на екипа ни транспорт до София на цената на автобуса - 10 лева.
Владимир Владимиров, началник отдел „Административно-наказателна дейност” в ДАИ, бе категоричен, че проверките на инспекцията не се извършват само по документи.
„Не искам да омаловажаваме дейността на нашите колеги, Проверката започва с проверки на документи. Освен техническото състояние на автобуса следим времето за управление и почивки”, каза в студиото на Тази сутрин Владимир Владимиров. По думите му ефективността на спирачната уредба може да се установи само в сервиз, но инспекторите от ДАИ могат проверят за течове от уредбата, изпускане на въздух или спукани спирачни дискове и др.
Един преглед за лека кола трае 20 минути
Има разработена методика, има обходна карта, за един автобус е 30-35 минути. Започва се пак с външен оглед, след което се пристъпва към детайлна проверка, каза Владимиров. По думите му това не може да стане на пътя,там могат да се видят видимите технически неизправности.
Има напрежение между легалните и нелегалните превозвачи
Тъй като легалните понасят много загуби от дейността на нелегалните, призна Владимиров, По думите му обаче не е в компетентностите на ДАИ да проверява леки автомобили с до 8 плюс едно място. Нелегалният превоз в лека кола трудно се доказва.
За инцидента в Берковица Владимиров каза, че по-скоро става въпрос за човешка грешка. "Ако са сменяли гуми и са забравили да затегнат гайките… при всички случаи човешка намеса… в смисъл или небрежност при смяна на гума… Автобусът може да е проверяван, но съгласете се инспекторите не могат да вървят с ключ в ръка”, каза представителят на ДАИ. За да има такава проверка, автобусът трябва да мине през технически пункт.
Предварителната проверка на инцидента във Враца пък показва, че автобусът е изпълнявал специализиран превоз. Колата е ремонтирана, има нови акумулатори и повредата е там, каза Владимиров.
Инспекторът на ДАИ отново напомни за въвеждането на видеонаблюдение в пунктовете за техническите прегледи, което, според него, ще реши доста от проблемите на сигурността. Камера ще следи целия ход на проверката, включително на спирачния стенд.
За нарушения от началото на годината са закрити 10 пункта, но всички обжалват заповедите. Тече процедура и по още пет-шест заповеди.