Мъж се озова в полицията във връзка с разследване на убийство, след кражба на личните му данни. Всичко за Алек започва през лятото, когато няколко от улиците в центъра са затворени за автомобили по проекта „София диша". Софиянци се радват на хубавото време, а ресторантьорите - на пълните заведения.

"Имахме работа, работехме с клиенти. И си бях оставил в бързината портфейла в якето - якето на една от закачалките в заведението. Вечерта, след като свърши всичко и се прибрах вкъщи, видях, че портфейлът ми липсва”, разказва Алек Дерижан.

Заедно с портфейла изчезват всички лични документи и банкови карти.

Мъжът веднага съобщава в полицията и се заема с неприятната задача да си извади нови документи. След два месеца лятото е свършило, а кражбата забравена. Точно тогава по телефона го търси полицай, който го вика за справка.

"Каза ми, че се обажда е от отдел "Убийства" и аз ... се шокирах. Сега какви убийства?! Показаха ми разни лица - дали ги познавам, дали не ги познавам. Притесних се, след като разбрах, че служителят е от отдел "Убийства”. Нали първата ти мисъл, която ти изниква в главата е „какво става тук”. Те ме разпитаха къде съм бил на въпросната дата, какво съм правил и т.н. ... Аз си имам свидетели, цялото ми семейство всички, могат да потвърдят”, разказва Алек.

Разследващите го питат дали има СИМ карти към един от мобилните оператори.

"Аз му казах, че с този оператор никога не съм имал договор, не съм имал карти, а той ми отговори, че имам. Има на мое име. Полицаят ми обясни, че са ме викнали заради един грабеж, който завършил с убийство. Някъде на паркинг. В тази връзка те просто са следели тези карти", продължава историята си той.

Разпитът трае няколко часа. На финала полицаите съветват мъжа да отиде в най-близкия клон на мобилния оператор. След писмена молба,

СИМ картите са блокирани, с което Алек решава, че проблемът е решен окончателно

"След, примерно, месец, месец и нещо ми се обадиха от фирма за събиране на вземания, че дължа около 190 - 200 лева разговори съм навъртял. Аз им казах, че няма как тези пари да им ги платя, защото просто не съм (…) и това много лесно може да се докаже. И след това започнаха да ми звънят абсолютно всяка сутрин между 8 и 9 часа сутринта, всеки ден, независимо дали е работен или почивен. Дори понякога ми затварят, звънят затварят... Явно това е техен похват да изнервят човека, в един момент да му писне и да им плати. Иначе не ми позволиха да видя договорите за тези СИМ карти".

Всекидневните събуждания продължават няколко седмици, докато мъжът не ги предупреждава, че ще подаде жалба за тормоз.

Обажданията внезапно спират

"Това да ме поставят в положение аз да се чувствам неудобно, да ме тормозят непрекъснато, защото в крайна сметка са ми откраднати документите, според мен е абсурдно и аз не го разбирам. Не знам с тази лична карта какво друго тези хора са свършили или са могли да свършат, ако не ми се обадят някой ден пак от полицията за нещо”, признава Алек.

"Виваком" беше проверена миналото лято за това дали отговаря на Закона за защита на личните данни. Проверката показва, че операторът отговаря на всички условия.

Договорите се съхраняват при нас и при поискване могат да бъдат предадени на клиентите

Това коментира в студиото на предаването "Тази сутрин” Емил Рангелов – мениджър "Регулация и конкуренция” във "Виваком”.  

Няма проблем – всеки има право да поиска договора си. Не може във всеки наш офис обаче да има копия на всички договори. Затова си има процедура. При нас контролираме много сериозно възможностите за злоупотреби, заяви Рангелов.  

Когато трябваше да бъдат регистрирани предплатените СИМ картите, ние получихме 82% регистрация на данните. Проверяваме за злоупотреби, проверяваме всички възможни сигнали.
Ние нямаме интерес да начисляваме сметки на хора, които не са ни клиенти, заяви още той.

Вижте отговорите на зрителски запитвания, които дадоха Емил Рангелов и Нина Мирчева – директор "Корпоративни комуникации” в "Мтел" в прикачения видео файл.