Управляващите машината не са обърнали внимание на възможността за алтернативно кацане на летището във Витебск и на предварителните прогнози за времето в района за кацане край Смоленск, смятат полските експерти.
Сред причините за трагедията те отбелязват закъснялото решение на пилота да направи втори заход за кацане.
При катастрофата е имало и грешки на руските авиодиспечери, твърдят авторите на доклада. В експертизата на Москва, представена през януари, полската страна бе посочена като единствено отговорна за катастрофата.
Самолетът Ту-154, който катастрофира на 10 април 2010 година, е бил напълно изправен, преди да се разбие в земята. Повредено и непълно обаче е било осветлението на летището в Смоленск, сочат още изводите.
Полският окончателен доклад за катастрофата бе представен днес във Варшава. Присъстваха журналисти и роднини на жертвите. Освен президента Качински, тогава загинаха още 95 души.