
Безмитните магазини и бензиностанции, които са на изходящите трасета на сухопътните ГКПП със страни, които не са членки на ЕС, ще преустановят работата си от влизането в сила на промените в закона. Магазините, които са преди митническия контрол, ще имат право да работят три месеца след влизането в сила на закона, но само със стоки с бандерол.
Министърът на регионалното развитие Асен Гагаузов обясни, че тепърва ще стане ясно как частниците ще бъдат обезщетени за инфраструктурата, която са изградили в безмитната зона:
"По принцип те трябва да бъдат публична държавна собственост и ако е изградена от съответния ползвател, най-вероятно ще трябва да се предприеме някаква процедура по изясняване на взаимоотношенията между него и държавата. Но тя трябва да остане държавна и евентуално да се предостави за ползване на контролните органи".
Гагзуов обясни също, че съществуващите бензиностанции ще бъдат премахнати и няма да могат да функционират дори в нормален търговски режим.
Засега не е ясно дали ще има компенсации за търговците, които са получили дългосрочен лиценз за търговия в безмитните зони, тъй като тяхното действие се прекратява в момента на обнародването на закона.
На гражданските летища за международни превози и на пристанищата за обществен транспорт се запазва се досегашният режим за безмитна търговия.
От Асоциацията за безмитна търговия
обявиха, че след закриването на безмитните магазини ще настъпи бум на контрабандата. Според търговците сега тя се спира именно от контролираната със закон дейност на фришоповете. Операторите на безмитни магазини заявиха, че се надяват на среща с премиера или ще търсят правата си в международни съдилища.
Печалбата от безмитните магазини по границите с Македония, Сърбия и Турция са спаднала откакто сме външна граница на ЕС заради визовите ограничения, обясниха операторите в безмитните магазини и бензиностанции. Те отричат да имат увеличени приходи.
Според търговците Европейската комисия няма регламентиращ документ, с който да забранява безмитната търговия по външните граница на Евросъюза. Като пример бе посочена Гърция с 44 магазина и Румъния с 80 безмитни магазина по границите с Молдова и Сърбия.
От решението ни да закрием безмитните магазини печелят съседните държави, които ще обслужват милионите пътници и дори в момента увеличават търговската си площ по границата.
Ключовите играчи в безмитната търговия ще предложат на правителството да не ги закрива, а да продават в обектите си стоки с включени мита и акцизи.
Работещи в безмитните магазини на "Капитан Андреево"
също смятат, че със закриването им контрабандата на акцизни стоки няма да спре. Причината е, че на турска територия безмитните обекти ще продължат да работят.
На границата с Турция всеки пътник минава през тези три безмитни магазина, където кутия цигари струва левче, а бутилка марково уиски между 10 и 15 лева. Ограничение на покупките няма, затова оборотите се контролират от митническите власти.
В магазините има и камери, които заснемат всеки клиент. Единият монитор е при търговците, а другият - при митничарите. Има и ограничение за трафика на акцизни стоки. Всеки пътник може да вкара в България само стек цигари и бутилка алкохол. И въпреки всички тези ограничителни мерки, контрабандата у нас процъфтява.
Най-често трафикантите са в комбина с шофьорите на автобуси, а срещу едно евро пътниците се използват за мулета. Само за миналата година при различни проверки, службите в Хасковска област са конфискували общо 740 хил. кутии цигари.
Повечето служители на граничните пунктове
"Капитан Андреево" "Гюешево" и "Калотина" обаче не смятат, че контрабандата ще продължи, след края на безмитната търговия по тези граници. Становището на митничари, граничари и пътници, е отразено в международно изследване "Наблюдение на югоизточните граници на Европейския съюз", представено днес от Европейския институт.
На форума зам.-министърът на вътрешните работи Горан Йонов заяви, че след Европейската комисия и Американският държавен департамент е недоволен от фришоповете, тъй като създават сериозен финансов ресурс за сивата икономика.
Анализаторите не са констатирали случаи на корупция сред граничните служители, които според пътниците са учтиви, но рядко се легитимират. Митничарите обаче, и според това изследване, което е от края на миналата година, все още взимат пари и подаръци. От МВР съобщиха, че през изтеклата година в Гранична полиция са проверени 37 сигнала за корупция, 21 служители са уволнени.
Най-сериозните критики са към хигиената, модернизацията и тесните подстъпи към пунктовете за преминаване. Никой не е наясно защо се минава през дезинфекционните разтвори и за какво се ползват таксите.
Според препоръките новата инфраструктура трябва да съкрати времето за проверки и да облекчи контрола. Директорът на Гранична полиция увери, че до края на годината системата "единен фиш" ще функционира по цялата граница.