
Всички на борда са невредими и се връщат у нас тази вечер. По последна информация, те вече са пристигнали в Лисабон с полет на португалските авиолинии. Оттам ще ги поеме машина на "България Ер".
Президентският самолет с 51 пътника на борда, сред които министри, депутати и журналисти излетя от София вчера в 14.00 часа. По план преди Мексико правителственият „Ту-154" трябва да кацне за презареждане на летище Лажес на Азорските острови.
Това се случва снощи - около 20.00 часа българско време. Час по-късно, резервоарите са пълни и самолетът излита отново. След около 30 минути екипажът съобщава, че има техническа повреда, заради което трябва да кацнат аварийно отново на Азорите. Началникът на кабинета на Президента - ген. Никола Колев, който също е на борда на авариралия самолет, днес разказва:
"Извършихме междинно планово кацане на летище Лажес на Азорските острови за зарядка на самолета. След излитането обаче не се прибра носовия колесник на самолета, което наложи около 3 часа да се изразходи горивото на самолета, за да олекне самолета и да кацнем отново на летището, за да се опита екипажът да отстрани причината, но на мчясто се оказа, че не е възможно да се отстрани повредата и останахме да нощуваме на острова.
Пред bTV командирът на Авиоотряд 28 Ангел Узунов разказа, че причината за инцидента е техническа неизправност.
Ангел Узунов: "Неизправност на цилиндъра, който обира колесника. Видимо няма нищо на колесника. Просто индикацията показва, че колесника не се прибира. Няма намеса на външно тяло. Има отказ на техниката”.
Началникът на кабинета на Президента ген. Никола Колев определи ситуацията като рискова.
"Ситуацията, без да драматизираме излишно, не беше проста, но нямаше паника. Част от хората в напрежение – съвсем човешко, но екипажът, президентът и по-голямата част от хората запазиха самообладание. Кацането беше трудно поради тежките метеорологични условия на летището – много силен страничен пулсиращ вятър, достигаше над 30 метра, което прави изключително трудно кацането, но екипажът се справи".
- Имаше ли някаква опасност за живота на президента и делегацията?
"Не можем да кажем, че не е имало опасност, след като има проблем във въздуха и във въздуха не се знае във всеки един момент в каква посока може да се развие ситуацията. Така че – рискът беше голям. Вече е организиран полетът с португалски самолет от тук до Лисабон ще се лети, а от Лисабон до София – специален полет на "България Еър”.
Делегацията вече би трябвало да пътува обратно към България. Екипажът и авариралия самолет обаче остават на Азорите и не е уточнено кога ще се върнат. Предполага се, че повредата ще бъде отстранена у нас и това ще наложи аварийно прибиране с неприбран колесник и значително по-ниска скорост.
Специалното звено за разследване на авиационни произшествия към Министерство на транспорта има готовност да изпрати експерт на място, ако португалските власти поискат да задържат машината за разследване.
Президентският "Ту 154" е в пълна техническа изправност и е облетян по всички правила преди пътуването за Мексико, казаха за bTV от Авиоотряд 28. Последният основен преглед на машината е направен през октомври миналата година.
Самолетът, чийто колесник засече с президента на борда, е произведен през 1988 г. Въпреки че е на почти 20 години, машината е изразходвала много малка част от ресурса си за кацания и часове във въздуха.
Експертите са категорични, че такъв технически проблем се случва често. Но за първи път се проваля посещение на държавна делегация.
Венелин Рачев, ръководител "Техническо обслужване": "Самолетът, с който беше президентът е технически изправен 100%. Такива засечки могат да се случат винаги. При нас проблемът е, че нямаме втори”.
Атанас Балджиев, Административен директор: "Световните правила предвиждат дублиране на екипажи и на самолета”.
У нас 28 души имат право да извършват ремонти на хеликоптера и двата правителствени самолета. Осем - твърде недостатъчно, са лицензираните пилоти за летателните машини на елита.
Атанас Балджиев: "Ние имаме само четирима пилоти, които могат да извършват полет на Ту-154. Това, че има само един, затруднява тренировъчното облитане и може да се окаже, че не може да се извършват полети поради затруднение за взимане на лиценз на пилота от липса на часове.
Не можеше да излети друг самолет и да го смени, защото трябва да е със специални разрешителни за презокеански полет и да е с три двигателя. В българия такъв втори няма.
Всичко е на ръба дали щеше да се разболее пилот и да не се получи полетът, или няма да се прибере колесникът - предвидимо беше. И човешкият фактор е на ръба, и машината”.
За отряд 28 вчерашният ден е бил критичен. Освен инцидента с президента, не е осъществен и полет с вътрешния министър. Поради заболяване на екипажа.
"И хората поддадоха вчера, и техниката. Очакван финал. След толкова години невъзможност на Авиоотрад 28 да се пребори”.