
В парижки супермаркет цената на олиото е като в обикновен български магазин. По-евтино е олиото в Москва и в Рим.
У нас, в големите вериги, цената на олиото за 1 година скочи с близо 80 на сто и в момента върви от 3 до 4 лв..
Българските производители на олио обаче не са съгласни, че цените им са завишени. Според тях, в Европа просто правят олиото от по-евтина суровина - рапица и соя.
Цветелина Пенева: "Българите традиционно харесват слънчогледовото олио - за нещастие то е най-скъпо на пазара".
От Съюза на масларите протестират срещу огромната глоба, която Комисията за защита на конкуренцията им наложи преди седмица. 13 големи фирми от бранша са санкционирани с близо 2 милиона лева.
Според комисията, те са направили картел, за да вдигат цените на олиото и да задържат изкупната цена на слънчогледа.
Масларите обаче твърдят, че нямат влияние над пазара. А намерената чернова на решение на Управителния съвет суровината да се изкупува до 600 лева на тон е била само за сведение.
Инж. Видьо Видев: "Ние, като производителите на олио, не можем да повлияем цените на слънчогледа, защото нея я определят производителите и те я определят в зависимост от международните цени и основно цената я определя износната цена".
Цветелина Пенева: "Бих сравнила цените на маслата с цените на петрола, когато Лукойл всеки ден вдига или сваля цените съобразно цените на международните стокови борси, никой не оборва това повишение на цените".
Санкцията направи браншовиците пестеливи в прогнозите. Производителите са убедени, че Комисията за защита на конкуренцията се занимава с тях колкото да отчита дейност и глобите ще паднат в съда. Ако не - ще ги платим с цената на олиото.