В много европейски градове започнаха големите следпразнични намаления, които привличат безброй кандидати да си купят маркови стоки на добри цени. И у нас купувачи не липсват, но намаленията още не са станали характерна черта на българските коледно-новогодишни празници. Знакът за намаление на витрините у нас рядко се появява преди нова година. Ето какво казаха участниците в нашата анкета:
"В Брюксел, в Лондон по това време има намаления. В Солун зная, че са през февруари. Но тук не съм усетила да има намаления, реални".
"За намаления по Коледа - аз от няколко дни съм в България и ми се вижда много скъпо, сякаш се намирам в Италия".
Севда Алексиева е управител на магазин на английска верига, казва, че намалението е подаръкът на търговците към клиентите.
Севда Алексиева: "В Лондон, както и тук, тъй като ние сме франчайз магазин на марката, намаленията там започват между 15 и 17 декември, както и тук".
И в този магазин, който е част от холандска верига, политиката на намаленията се определя от централата. Влиза в сила в размер и на дата, еднакви с всеки от останалите обекти по света.
Йоана Йовчева: "Това според мен е въпрос на култура, затова, според мен, не е наложено нещо конкретно, така че всеки момент от годината клиентите да знаят какво предстои за тях като намаление. Малко култура и на търговците и на клиента".
Казва, че ако българският клиент бъде по-взискателен, повече търговци ще се съобразяват с него.
Йоана Йовчева: "Заинтересованият клиент би попитал какво да очаквам, кога ще е намалението, кога ще има нещо интересно".
Така, преди Коледа бихте могли да си набележите подаръци в магазини на любими марки, да разпитате кога ще бъдат намалени и да ги купите, и подарите за Нова година на половин цена. Питането е полезно и във вериги като тази, с родина Испания, защото тя не изписва процента намаление на витрината, виждат го само клиенти, които влязат вътре.
Драган Виденов: "От 1 декември ни е практиката в цял свят и в България нашите магазини започват с 10 до 20% от 1 декември , след това до 50-70%. Всичко зависи колко е разработен пазара и от клиентите. Конкуренцията прави нещата".
За хората, които са почитатели на марката, но нямат търпение да чакат намаления, остава изборът OUTLET- стоки от стари колекции на по-ниски цени.
А намаления традиционни и големи тук ще започнат да се случват тогава, когато клиентите започнат да питат, а търговците да отговарят, не само на думи.
