Пристанището в Созопол вече може да стартира процедурата по кандидатстване за 4 милиона евро от европейските пари.
„Това пристанище, което първо влезе в „Рибни ресурси", предходните управляващи си го бяха нарекли за яхтено пристанище, за да обслужва, тук знаете какво са направили в околността. Това ще стане един атракцион за града, защото тук ще се разтоварва риба", каза министърът на земеделието и храните Мирослав Найденов.
Предвижда се държавата да стане собственик на още три пристанища. На тях ще бъдат изградени пунктове за продажба на риба. В момента в страната няма нито една рибна борса, след като тържището във Варна беше затворено, тъй като не отговаря на условията.
„Основната идея е да се хване първата продажба на рибата, да има контрол при приставането на корабите, съответно рибата да бъде в нормите на санитарния контрол”, каза Борислав Стоянов, директор „Рибни ресурси".
След като се успокоиха, че няма опасност луксозни яхти да превземат местата за лодките им, рибарите атакуваха министъра с други въпроси: „Сега се наложи такова вето, че ние ловим калкан от 1 до 15 април. За 15 дена, не знам кой го измисли този закон, за 15 дена ние не можем да ловим риба".
„ЕК искаше да ни наложи санкция заради нахвърлената квота. Водихме много тежки разговори и те поискаха от нас две неща - едното да изготвим екшън план, с който да им обясним как ще регулираме и контролираме популацията на калкан в Черно море. Другото изискване беше докато това не стане и те не го приемат, ние да забраним улова", отговори министър Найденов.
Рибарите, които използват държавните пристанища, ще плащат такса, но тя ще бъде не повече от 50 лева на година или 30 пъти по-ниска в сравнение с другите европейски страни.